مضامین و مفاهیم مورد علاقه و تأکید تشیع، بخشی از درونمایه نسخه نگارههای ایرانی را به خود اختصاص دادهاند. عمدهی این آثار، متأثر از نوع حاکمیت و فضای فکری زمانه، به روشهای تصویری متعدد، از واقعگرایانه تا نمادین مصور شدهاند و مهمتر اینکه بیانگر روایت یکسانی نیستند. در این میان، نسخه فالنامه تهماسبی که مجموعهای از مضامین اسلامی و شیعی را در خود جایداده و در دوران اقتدار سیاسی و فکریِ تشیع در عصر شاهتهماسب تولید شده، ازنقطهنظر مضمونی و روایتی، نسخهای قابلتأمل است؛ زیرا رویکرد نگارگران این نسخه به مضامین شیعه (دوازدهامامی)، موجب بروز نشانهها و نمادها و جلوههای جدیدی از تمهیدات تجسمی و تصویری در مقایسه با سایر مضامین شیعی خلقشده در نگارگری ایرانی گشته است. معرفی مضامین شیعی این نسخه و تحلیل روایت مصور شده در آنها و تمهیدات تجسمی و تصویری ظهور یافته در این ارتباط، از اهداف این مقاله است. ارائه مقاله به شیوه توصیفی – تحلیلی است. نتیجه اینکه مضامین شیعی نسخه فالنامه شامل معراج پیامبر (ص)، فتح خیبر، قدمگاه امام رضا (ع)، نجات مردم از دست دیو توسط امام رضا (ع)، تابوت حضرت علی (ع)، معجزه دو انگشت حضرت علی (ع) و داوری اُخروی، مطابق با باور و روایت تشیع مصور شدهاند و بدین منظور نشانهها، نمادها و تمهیدات تجسمی و تصویری جدیدی در برخی از این نگارهها به ظهور رسیده که میتوان آنها را به مثابه الگویی از نگارگری شیعی در نظر گرفت و یکی از مؤلفههای اصلی در شناسایی و سنجش نسخه نگارههای شیعی را، تجلیِ تصویریِ باور و روایت مورد نظر شیعه دانست.
حموی، محمدبن اسحاق. (1386). انیس المومنین، تصحیح میر هاشم محدث، تهران: نشر بین الملل.
رسولی محلاتی، سید هاشم. (1375). زندگانی امیر المومنین، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
شایسته فر، مهناز. (1384). هنر شیعی، تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
شایگان، داریوش. (1379). بتهای ذهنی و خاطرات ازلی، تهران: امیرکبیر.
شیخ صدوق. (1379). فضائل الشیعه، ترجمه امیر توحیدی، تهران: نشر زواره.
شیخ مفید. (1388). ارشاد، سیره ائمه اطهار، ترجمه سید حسن موسوی مجاب، تهران: نشر سرور.
صفت گل، منصور (1381). ساختار نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی، تهران: خدمات فرهنگی رسا. صفوی، تهماسب. (1383). تذکره، تصحیح کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی.