هنر ملیله سازی با برخورداری از پیشینه ی باشکوه تاریخی، غنای فرهنگی و زیبائی کم نظیر، در دوره اسلامی به اوج خود می رسد. در این دوره سنت های دیرینه هنر ملیله سازی ایران علاوه بر ادامه حیات خود، قالبی نو از نقشمایه ها و فرم ها، که تلفیقی از سلایق حکام و حامیان و هنر زرگری عاریت گرفته از آنها با ملیله سازی پیش از اسلام در ایران است، به خود می گیرند. ملیله سازان دوره های مورد پژوهش، با به کارگیری این هنر در کنار جواهرسازی و زرگری آثاری بدیع و چشم نوازی را در قالب زیورآلات زنانه و مردانه، پیش روی بیننده قرار می دهند. نوشتار حاضر با گردآوری اجمالی آثار باقی مانده و گزیده ای از پیشینه تاریخی ای این هنر- صنعت، به بررسی تحول نقوش و فرم ها در آثار برجسته ملیله سازی از دوره استقرار حکومت اسلامی تا به امروز خواهد پرداخت.
حاتم, غلامعلی, & علیزاده, سمیه. (1393). تحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون). نگارینه هنر اسلامی, 1(4), 19-31. doi: 10.22077/nia.2014.491
MLA
غلامعلی حاتم; سمیه علیزاده. "تحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون)". نگارینه هنر اسلامی, 1, 4, 1393, 19-31. doi: 10.22077/nia.2014.491
HARVARD
حاتم, غلامعلی, علیزاده, سمیه. (1393). 'تحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون)', نگارینه هنر اسلامی, 1(4), pp. 19-31. doi: 10.22077/nia.2014.491
VANCOUVER
حاتم, غلامعلی, علیزاده, سمیه. تحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون). نگارینه هنر اسلامی, 1393; 1(4): 19-31. doi: 10.22077/nia.2014.491