نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو کارشناسی ارشد باستان شناسی. دانشگاه بیرجند
2 دانشگاه بیرجند
3 گروه باستان شناسی، دانشکده هنر ، دانشگاه بیرجند
4 استادیار گروه باستان شناسی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The historical context of the city of Birjand in South Khorasan has significant architectural works from the Qajar and Pahlavi periods, which have been carried out until the end of a complete investigation on the motifs left from the Qajar period based on the concept of visual semantics. Based on this, in this research, which is done in a descriptive-analytical way with a historical nature, at first, all the Qajar buildings were identified and photographed by referring to the cultural heritage archives and field visits. Then, all the studied buildings were classified into four categories: gardens, private houses, houses, and schools, and one landmark building was selected from each category. The reasons for the selection were based on the building's index and soundness, the presence of numerous motifs and the non-change of motifs in different periods. Then, based on the approach of visual semantics of each role individually, semiology and etymology were done. Then again, all motifs of a building were analyzed and read meaningfully in their context (gardens, private homes, school houses) and the discourse space of the Qajar period (religious, social and political view) because in this approach only structural classification and semiology of fashion It is not an opinion, but a semantic analysis of motifs based on the viewpoint of the speaker and the discourse of the society. Based on this, it was found that the motifs of the Qajar period in the historical context of Birjand were carved based on the components of the motifs of ancient Iran, and the western motifs are less visible in it. Also, based on the semantics of the motifs and inscriptions obtained, it was found that the religious and social view of this region was based on the view of the Shia religion.
کلیدواژهها [English]
استروناخ، دیوید (1383 ). پاسارگاد. مترجم: حمید خطیب شهیدی. جلد یکم. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
اعظمی، زهرا؛ شیخالحکمایی، محمدعلی؛ شیخالحکمایی، طاهر (1392). «مطالعۀ تطبیقی نقوش گیاهی گچبریهای کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجدجامع نائین، مسجدجامع اردستان، مسجدجامع اصفهان)». هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، شمارۀ 4، صص. 24ـ15.
افرادی، کاظم (1395). «شناسایی وجه اشتراک پیام موجود در سردر هفت بنای عمومی دورۀ قاجار از طریق تحلیل گفتمان نقوش بهکاررفته در آنها». نگره، شمارۀ 37، صص. 47ـ33.
اکرمپور، اکرم. (1398). « بررسی هنرهای کاربردی بناهای اعیانی بیرجند در دوره قاجار(آجرکاری،گچبری و آینه کاری». پایان نامه کارشناسی ارشد، پایان نامه کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانکده هنر، دانشگاه بیرجند.
امیری قرقانی، ماندانا؛ شکری کیانی، مزدک (1400). «بررسی نقشمایۀ گل شاهعباسی در مسجد نصیرالملک شیراز». در کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق هنر اسلامی در بیانیۀ گام دوم انقلاب، دانشگاه هنر اسلامی، 1- 14.
امیری، مهیندوخت و دیگران (1385). برنامهریزی راهبردی توسعۀ شهری (تجربیات اخیر جهانی و جایگاه آن در ایران). تهران: پیام سیما.
باغشیخی، میلاد (1400). «مطالعۀ تزئینات نمای بیرونی بناهای قاجاری شهرستان کاشان». پژوهشهای باستانشناسی، دورۀ یازدهم، شمارۀ 30، صص. 247ـ223.
بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کوروش؛ سلطانزاده، حسین (1390 ). «بررسی نوآوری و تحولات تزئینات و نقوش کاشیکاری مسجدمدرسههای دورۀ قاجار». نگره، سال ششم، شمارۀ 18، صص. 48ـ35.
بهدانی، مجید؛ مهرپویا، حسین (1389). «گذری بر جدال اژدها در هنر ایران». جلوۀ هنر، سال دوم، شمارۀ 2 (پیاپی 4)، صص. 12ـ5.
بهنیا، محمدرضا (1380). بیرجند: نگین کویر. تهران: دانشگاه تهران.
پایدارفرد، آرزو، خزائی، محمد (1394). «بررسی تزئینات وابسته به معماری خانه و حسینیۀ آراسته در بیرجند (دورۀ قاجاریه و پهلوی اول)». مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی خراسان بزرگ، شمارۀ 4، صص. 56ـ29.
پنجهباشی، الهه؛ دولاب، فاطمه (1397). «مطالعۀ ویژگی و ساختار نقوش سردر بناهای کاشیکاریشده در شیراز در دورۀ قاجار». نگره، دورۀ سیزدهم، شمارۀ 48، صص. 125ـ105.
پوراحمد، احمد و دیگران (1395). «ارائۀ الگوی نوسازی بافت تاریخی بیرجند با رویکرد ایرانی ـ اسلامی». شهر ایرانی ـ اسلامی، دورۀ هفدهم، شمارۀ 25، صص. 55ـ43.
حسینی، سیدهاشم (1390). «کاربرد تزئینی و مفهومی شمسه در مجموعۀ شیخصفیالدین اردبیلی»، مطالعات هنر اسلامی، دورۀ هفتم، شمارۀ 14، صص. 24ـ7.
خزاعی مسک، سمیه؛ پایدارفرد، آرزو (1392). «تزئینات گچبری و آینهکاری عمارت باغ رحیمآباد». نگره، دورۀ هشتم، شمارۀ 27، صص. 59 ـ49.
خزائی، محمد (1380). «نقش شیر: نمود امامعلی (ع) در هنر اسلامی». کتاب ماه هنر، شمارۀ 31، صص. 39ـ37.
دستغیب، نجمه؛ ظفرمند، سیدجواد (١٣٩5). «مطالعۀ تطبیقی نقوش پرندۀ سفالینههای ایران دورۀ عباسی و سفالهای چـین (قـرن 9م.)». نگره، دورۀ یازدهم، شمارۀ 38، صص. 118ـ106.
رحمانی، جبار؛ فرحزاد، یاسمن (1392). «نظام آیینی عزاداری بهمثابۀ نظام ارتباطی». جامعه، فرهنگ، رسانه، شمارۀ 9، 56ـ41.
رحیمپناه، فاطمه (1395). «نقش انواع گل شاهعباسی در قالیهای حرم امامرضا (ع)». نگره، شمارۀ 28، صص. 89ـ78.
رضالو، رضا؛ آیرملو، یحیی؛ میرزاآقاجانی، اسدالله (1392). «مطالعۀ سیر تحول نقوش چلیپایی در تزئینات معماری دورۀ اسلامی ایران و زیباییشناسی و نمادشناسی آن». هنرهای زیبا _ هنرهای تجسمی، دورۀ هجدهم، شمارۀ 1، صص. 24ـ15.
روحانی رانکوهی، سیدهمانا (1396). «شاخ فراوانی در هنر و آیین الیمایی». پژوهش در هنر و علوم انسانی، سال دوم، شمارۀ 1 (پیاپی 3)، صص. 71ـ61.
زمانی طهرانی، شقایق؛ سیداحمد زاویه، سیدسعید (1396). «بررسی ویژگیهای هنری و نمادین پنج جقۀ سلطنتی قاجار موجود در خزانۀ جواهرات ملی ایران». هنر صناعی ایران، شمارۀ 2، صص. 94ـ81.
سام، مهدی (1386). «بررسی رویکردی نو در نقشپردازی تزئینات گچی کرمان». باغ نظر، دورۀ چهارم، شمارۀ 7، صص. 38ـ29.
سخنپرداز، کامران؛ مراثی، محسن (1388). «بازتاب هنر ایران باستان در تزئینات وابسته به معماری خانۀ امامجمعه و خانۀ منسوب به امیرکبیر». نگره، شمارۀ 13، صص. 67ـ53.
شاهپروری، محمدرضا؛ میرزا امینی، سیدمحمدمهدی (1395). «تجلی نقش خورشیدخانم در قالی ایران». جلوۀ هنر، شمارۀ 15، صص. 66ـ55.
صداقت، نفیسه (1398). «نقوش نمادین گیاهان بر روی آثار گچبری، مهر و نقشبرجستههای دورۀ ساسانی». باستانشناسی ایران، دورۀ نهم، شمارۀ 1، صص. 143ـ127.
طلوع بهبود، مریم (1387). «بررسی نقش گلوگلدان در گچبریهای خانههای کاشان در دوران قاجار در خانههای کاشان (خانۀ بروجردیها، عباسیان و طباطبایها)». پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا.
ظهوریان، مریم (1395). «بررسی نقوش نمادین و نشانهای رمزی در معماری شاخص ایران، از عیلام تا پایان امپراطوری ساسانی ( با رویکرد معناشناسی)». پایاننامۀ دکترا، دانشکدۀ ادبیات و علومانسانی، دانشگاه تربیتمدرس تهران.
عزیزی، حسن؛ بهارلو، علیرضا (1399). «خاستگاه و تحول نقشمایۀ شاخ فراوانی (کورونوکوپیا) در هنر و معماری عصر قاجار». مطالعات معماری ایرانی، دورۀ نهم، شمارۀ 18، صص. 198ـ181.
عزیزی، رؤیا؛ طباطبایی جبلی، زهره (1401). «آیکونوگرافی خورشیدخانم در رودوزیهای ایران و رابطۀ آن با چشمزخم (نمونۀ موردی خورشیدخانمهای گنجینۀ صاحبقرانیه)». باغ نظر، دورۀ نوزدهم، شمارۀ 114، صص. 40ـ27.
فارابی، مرضیه، هاشمی زرج آبادی، شاطری، مفید، (1396). « حسینیه آراسته، بنایی وقفی از دوره قاجاریه در بیرجند».
کنفرانس پژوهشهای معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران، موسسه معماری و شهرسازی سفیران مهرازی با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ، 16- 1.
فرشچی، حمیدرضا؛ انصاری، محمد؛ عطایی همدانی، محمدرضا (1400). «بررسی مضامین و نمادها در تزئینات کاشیکاری حمامهای قاجار (نمونۀ موردی: سربینۀ مردانۀ حمام چهارفصل اراک)». هنرهای صناعی ایران، دورۀ چهارم، شمارۀ 1(پیاپی6)، صص. 72ـ57.
فرهوشی، بهرام (1352). ایرانویچ. تهران: دانشگاه تهران.
فریه، ر. دبلیو. (1374). هنرهای ایران. مترجم: پرویز مرزبان، تهران: فرزان روز.
فنایی، زهرا؛ مجابی، سیدعلی؛ آیتاللهی، حبیبالله (1390). «بررسی تطبیقی و تحلیلی گچبری در خانههای قاجاری اصفهان». هنرهای تجسمی نقشمایه، دورۀچهارم، شمارۀ 8، صص. 56ـ43.
قوامی ماسوله، سیدهحانیه؛ منتظری هدشی، مونا؛ شریفی سلطانی، نازنین (1395). «بررسی چگونگی ورود طرح گلفرنگ به تزئینات معماری و مقایسۀ این طرح با فرشهای دستباف در دورۀ قاجار». در مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی (سن پترزبورگ روسیه)، صص. 11ـ1.
کشمیری، مریم (1394). «بررسی پیشینۀ نقش گل اناری در هنر ایران، از دوران باستان تا عصر سلجوقی». هنر، سال پنجم، شمارۀ 10، صص. 24ـ11.
کول روت، مارگارت؛ گریسون، مارک (1392). اثر مهرهای هخامنشی برجایمانده بر گلنبشتههای باروی تختجمشید. مترجم: کمالالدین نیکنامی و علی بهادری، تهران: دانشگاه تهران.
کوهستانی، حسین، شواکندی، سیده مهدیه. (1401). « پژوهشی تطبیقی بر نقوش گچبریهای دو بنای قاجاری شهر بیرجند (باغ اکبریه و رحیمآباد)“ ». مطالعات باستان شناسی دوران اسلامی، شماره 2، 201- 215.
گرمس، آلژیر داس ژولین (1389). نقصان معنا. مترجم: حمیدرضا شعیری، تهران: علم.
مجیدزاده، یوسف (1370). تاریخ و تمدن عیلام. تهران: نشر دانشگاهی.
محمدی، رامونا (1387). «نقش خورشید در هنرهای اسلامی». نقشمایه، دورۀ یکم، شمارۀ 2، صص. 62ـ50.
محمدی، رضا؛ رجبی، محمدعلی (1389). «بررسی کتیبههای سردر ورودی منازل تهران، از دورۀ قاجار تاکنون». نگره، دورۀ پنجم، شمارۀ 15، صص. 27ـ20.
ملکوتیفر، ولیالله؛ غربی، موسیالرضا؛ مولی، محمدحسن (1397). «آیین نمایشی شیر در ششتمد سبزوار و بازنمایی جهانبینیها و ارزشهای فرهنگی و آیینی». نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، دورۀ نهم، شمارۀ 17، صص. 48ـ35.
موسوی، بیبیزهرا؛ آیتاللهی، حبیبالله (1390). «بررسی نقوش منسوجات در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی». نگره، سال ششم، شمارۀ 17، صص. 58ـ47.
مؤمنی، کوروش؛ عطاریان، کوروش؛ قدردان قراملکی، رضا (1394). «بررسی تزئینات خانههای قاجاری شهر قم (مطالعۀ موردی: خانۀ شاکری قم)». نگارینۀ هنر اسلامی، دورۀ دوم، شمارۀ 7، صص. 142ـ128
میت فورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان. مترجم: ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، تهران: کلهر.
میردهقان، سیدفضلالله؛ عزیزی، حمید (1398). «بررسی نقوش نمادین در آینهکاری خانههای قاجاری بافت تاریخی شهر یزد». پژوهشهای باستانشناسی ایران، دورۀ نهم، شمارۀ 20، صص. 223ـ203.
نوذری فردوسیه، احمد؛ طهوری، نیر (1400). «مطالعۀ صورت و معنای نقوش گچبری خانۀ تاریخی بروجردیها (کاشان)». کاشانشناسی، دورۀ چهاردهم، شمارۀ 2 (پیاپی27)، 162ـ135.
نوذری، حسینعلی (1379). صورتبندی مدرنیته و پستمدرنیته. تهران: نقش جهان.
نیکاندیش، بهزاد؛ عسکری، شبنم؛ چیتسازیان، امیرحسین (1397). «نمادشناسی نقش پرنده در قالیهای ایران و هند». پیکره، دورۀ هفتم، شمارۀ 14، صص. 50ـ38.
هینلز، جان راسل (1385). شناخت اساطیر ایران. مترجم: محمدحسین باجلان فرخی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
وفاییفرد، مهدی (1380). «ســاماندهی و برنامهریزی فضائی ـ کالبدی بافت تاریخی بیرجند». پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه یزد.
ولیزاده اوغانی، محمدباقر؛ ولیزاده اوغانی، اکبر (1391). «تکریم مهمان و جلوۀ آن در ساختار فضایی خانههای سنتی ایران». علمی تخصصی معرفت اخلاقی، سال سوم، شمارۀ 4، صص. 115ـ103.
Hesiod (1914). Homeric Hymns, Epic Cycle, Homerica. Translated by Evelyn.White, H G. Loeb. Classical Library. London: William Heinemann.