اکو، امبرتو (1385) «سطوح تجزیه رمزگان سینما، ساخت گرایی، نشانه شناسی، سینما؛ گردآوری: بیل نیکولز، ترجمه: علاءالدین طباطبایی، تهران: هرمس
بارت، رولان (1397). مبانی نشانه شناسی، مترجمان: صادق رشیدی و فرزانه دوستی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
بلخاری قهی، حسن(1399). «سیمرغ اوستایی، سیمرغ اشراقی». نشریه تاریخ فلسفه، س دهم، ش 14، ص 77-98
پیراوینک، مرضیه. رضایی مهوار، میثم(1391)، «منطق الطیر عطار نیشابوری در آیینه نگارگری ایرانی»، پیام بهارستان، 5(18): 437 – 453
پیشوازاده، میترا. (1385). «مقایسۀ نظام های مدلولی و برتری گونه های مدلولی و تجلی مدلول در نظام نشانه ای دو اثر نقاشی با نام «یاد حماسه». گردآورنده: حمیدرضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر. ص (60-47)
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی (1376). دایره المعارف بناهای تاریخی ایران در دوره ی اسلامی(بناهای آرامگاهی). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
ثروتیان، بهروز(1384)، شرح راز منطق الطیر عطار. تهران: امیر کبیر
چندلر، دانیل؛ سجودی، فرزان.(1394)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: سورۀ مهر
حسینی، سید هاشم (1390). «کاربرد تزیینی و مفهومی نقش شمسه در مجموعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی». دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، ش 14، ص 7 تا 24
خان حسین آبادی، عطیه؛ اشراقی، مهدی(1397). «مفاهیم نمادین نقوش حیوانی کاشی کاری گنبد الله وردی خان از دورۀ صفویه در حرم مطهر رضوی». نشریه مطالعات هنر اسلامی ش 31، ص 1 تا 35
خسروی، حسین(1387). «نگاهی به نمادپردازی عطار در منطق الطیر». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. سال چهارم، ش12 – ص 65 تا 79
رحیمی، فاطمه(1398). «ابداع و تولید نشانه ها در هنر نقاشی از دیدگاه امبرتو اکو و نسبت آن با هرمنوتیک مدرن». نشریه هنرهای زیبا. دورۀ 24، ش3- ص 30-23
روحانی فرد، معصومه؛ عالی کردکلایی،معصومه(1399). «نشانه شناسی عناصر عرفانی – اسطوره ای در منطق الطیر». فصلنامه علمی عرفان اسلامی، س17، ش 65، ص310-295
ریاضی، حشمت الله(1386)، داستان ها و پیام های عطار در منطق الطیر و الهی نامه. گردآوری: حبیب الله پاک گوهر، تهران: حقیقت
زرین کوب، عبدالحسین(1383)، صدای بال سیمرغ (دربارۀ زندگی و اندیشۀ عطار). تهران: سخن.
سجودی، فرزان(1385). «درآمدی بر نشانه شناسی خوراک: بررسی نمونه ای از گفتمان سینمایی». گردآورنده: حمید رضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر، ص 96-83
شعیری، حمیدرضا(1385). «مطالعۀ نقش گفتمان هنری در جابه جایی نشانه ها و تغییر کارکرد معنایی آنها». گردآورنده: حمیدرضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر، ص150-133
کیانمهر، قباد؛ محمد، خزائی(1385). «مفاهیم و بیان عددی در هنر گره چینی صفوی». نشریه کتاب ماه هنر، ش91 و 92، ص 39-26
طهوری،نیر(1386)نقدی بر دیدگاههای مورخان هنر و معماری اسلامی.فصلنامه گلستان هنر1(7)،32-13
عبدالله، رفیق(1391)، غزل غزل های سیمرغ. مترجم: فاطمه کاوندی. تهران: چاپ و نشر نظر
عطار نیشابوری، فریدالدین ابوحامد(1388). منطق الطیر، تصحیح: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن
عفیفی، رحیم(1376). فرهنگنامه شعری (بر اساس آثار شاعران قرن سوم تا یازدهم هجری – جلد دوم). تهران: سروش
فرازمند، پروین؛ پاکدل فرد، محمدرضا؛ جمالی، سیروس؛ ستاری ساربانقلی، حسن(1398). «بررسی و تحلیل تزیینات آجرکاری مساجد مراغه بر مبنای مبانی هنرهای تجسمی». ش8، ص 125 تا 140
ویلبر،دونالد- گلمبک،لیزا- هلد،رنتا(1374). معماری تیموری در ایران و توران. ترجمه: محمد یوسف کیانی- کرامت الله افسر. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
مجرد تاکستانی، اردشیر(1386). شیوۀ تذهیب. تهران: سروش.
معطوفی، اسدالله. 1388. معرفی امام زاده نور و روشن آباد گرگان (استرآباد). تهران: راستی نو
یاحقی، محمد جعفر(1386)، فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر
- Golombek, Lisa.(1992), “The passage as funerary imagery in the timurid period”, ‘Muqarnas’ 10(1), P: 241-252
- Lentz, Thomas. W. (1993). “Dynastic in early timurid wall painting”, ‘muqarnas’ 10(1), P: 253-265
- Eco, Umberto(1981). “The theora of signs and The role of the Reader”, “The Bulletin of the Midwest modern language Association”, 14(1), P 35-45
- Eco, Umberto(1977). “Semiotics of theatrical performance”, “The Drama Review”, 21(1), P 107-117