زیبایی شناسی کارکرد نور در تذهیب های قرآنی (با تاکید بر مبانی حکمت نوریه سهروردی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند

2 کارشناس ارشد فلسفه اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

قرآن، معتبرترین منبع اندیشة اسلامی با تزیینات خاص خود دربردارندة عناصر کلیدی هنر اسلامی چون نور، فرم و رنگ است؛ سهروردی بنیانگذار حکمت نوریه با تاویل آیاتی از قرآن که در آن­ها به نور اشاره شده، نور را نماد اصیلی چون نماد عالم خیال می­داند که اصل نقوش، رنگ­ها و صور تجریدی هنر اسلامی در آنجاست؛ هنر اسلامی، خصوصاَ تذهیب، هویدای حضور باطنی نماد نور است؛ لذا تبیین نور از دیدگاه «شهاب الدین سهروردی» خصوصاً به عنوان مؤسس وجودشناسی عالم نورانی خیال در انطباق با آموزه­های قرآن و هنر اسلامی می­تواند سرآغاز جدیدی باشد به مسائل حِکَمی و لوازمی که در ذهن و زبان و ناخودآگاه هنرمندان مسلمان مؤثر است. از طرفی تذهیب قرآنی به سبب تجریدی بودن با تاکید بر چنین مفاهیمی نیاز به رمز گشایی دارد. مسئله اصلی نوشتار حاضر این است که پس از بازخوانی رمز نور نزد سهروردی تأثیر این نوع نگاه به عالَم، در هنر اسلامی و به ویژه در تذهیب­های قرآنی دوره صفویه نشان داده شود تا آنچه از نور در نقوش و رنگ­های بکار رفته در آن از جمله رنگ طلایی حضور بارز دارد، با رویکرد زیبایی­شناسی و نماد­شناسی به روش تطبیقی تحلیل شود تا نتیجه حاصل گردد که چگونه نور در فضای تزیینی حواشی قرآن و شکل نقوش آن چون شمسه و رنگ­های تذهیب خصوصا رنگ طلایی جلوه­گر ساحت نورانی و زیبایی اعلی شده است. منابع به صورت کتابخانه­ای گردآوری شده و تصاویر از طریق عکسبرداری نمونه­هایی از قرآن­های دوره صفویه موزه ملی قر­آن کریم تهران و موزه هنرهای تزیینی اصفهان حاصل آمده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Aesthetic Application of Light in Quranic Illustrations (Emphasis on Foundations of Illuminating Wisdom)

نویسندگان [English]

  • Arezoo Paydarfard 1
  • Fateme Shafiei 2
1
2
چکیده [English]

The Quran, as the most prestigious source of Islamic thought with its unique illustrations embraces key elements of Islamic Art, including, light, form and color. Sohravardi, The Founder of Foundations of Illuminating Wisdom, considers light to be a pure element like that of a realm of imagination, explaining some of the Quranic verses in which there are references to the light to incorporate the it as a pure symbol within the aesthetic manifestations of art. The Islamic art, especially illumination is indicative of the inward presence of light. So, explaining light from the perspective of Shahaboddin Sohravardi as the founder of ontology of the luminous realm of imagination along Quranic teachings, Islam an Islamic art can be regarded as new beginning to arbitrary issues and requirements that have been effective in the Mind, Language and Unconscious part of Muslim artists. On the other hand, Quranic illuminations with regard to their being abstract and use of unique forms and colors based on such concepts require decoding. So, the main issue of this research is that after decoding the light by Sohravardi, its requirements are needed to be followed and the effects of such a view to the world in Islamic art and especially in Quranic illuminations of Safavid period is shown. In order to study the manifestations of light in designs and colors, particularly Golden color. To analyze the data, the aesthetic and semiotic approaches are chosen with comparative method and consideration of the origin of all beauties, being, and cognitive capability, which is the light. The sources/samples are collected through going to the library, and visual sources are collected through the photography of Quranic samples of safavid period which are available at the National Museum of Holy Quran and The Decorative Arts Museum of Isfahan.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Light
  • Quranic Illustrations
  • Sohravardi
  • Symbol
  • قرآن کریم.
  • آناندا کوماراسوامی (1382)، فلسفه هنر در قرون وسطی و شرق، (علاءالدین طباطبایی: مترجم)، مجله رواق، شماره 6، نیم­سال اول.
  • ابراهیمی دینانی (1388)، غلامحسین، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، چاپ هشتم، تهران: حکمت. 
  • بلخاری قهی، حسن (1388)، اورنگ، مجموعه مقالات درباره­ مبانی نظری هنر، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنراسلامی. 
  • ــــــــــــــــــ (1386)، حکمت، هنر و زیبایی، مجموعه مقالات، تهران، نشر فرهنگ اسلامی.
  • ـــــــــــــــــ (1388)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، دفتر اول و دوم: وحدت وجود وحدت شهود، کیمیای خیال، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی حوزة هنری سوره مهر. 
  • بورکهارت، تیتوس (1369)، هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما). 
  • رضی، هاشم (1379)، حکمت خسروانی، سیر تطبیقی فلسفه و حکمت و عرفان در ایران باستان، تهران: بهجت. 
  • زمانی، کریم (1379)، شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر دوم، چاپ ششم، تهران، اطلاعات. 
  • خزایی، محمد (1387)، «شمسه، نقش حضرت محمد (ص) در هنر اسلامی ایران»، کتاب ماه هنر، شماره 120، شهریور. 
  • سهروردی، شهاب الدین یحیی بن حبش (1383)، حکمه الاشراق، شرح قطب الدین شیرازی، به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق، چاپ اول، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. 
  • غفاری، خالد (1380)، محمد، فرهنگ اصطلاحات شیخ اشراق، چاپ اول، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. 
  • کربن، هانری (1373)، تاریخ فلسفه اسلامی، (جواد طباطبایی: مترجم)، چاپ اول، انتشارات کویر انجمن ایرانشناسی فرانسه، تهران. 
  • لاهوری، اقبال (1380)، سیر فلسفه در ایران، (ا.ح.آریان­پور: مترجم)، تهران، نگاه. 
  • معمارزاده، محمد (1386)، تصویر و تجسم عرفان در هنرهای اسلامی، تهران، الزهرا. 
  • مطهری، مرتضی (1366)، فلسفه اخلاق، تهران: انتشارات صدرا. 
  • نجم الدین کبری (1957 م)، فوائح الجمال و فواتح الجلال، تصحیح فریتز مایر، آلمان، چاپ فراتن ستایز ویسبادن. 
  • نجیب اغلو، گلرو (1379)، هندسه و تزیین در معماری اسلامی، (مهرداد قیومی بیدهندی: مترجم)، نشر روزنه، تهران. 
  • نزهت، بهمن (1388)، «نماد نور در ادبیات صوفیه»، مطالعات عرفانی (مجلة علمی و پژوهشی) دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، شمارة نهم، بهار و تابستان. 
  • نصر، حسین (1345)، سه حکیم مسلمان، (احمد آرام: مترجم)، چ چهارم، تهران، چاپ کتاب­های جیبی. 
  • نوربخش، سیما (1386)، آیت اشراق: (تفسیر و تأویل آیات قران کریم در آثار سهروردی)، تهران: مهر نیوشا. 
  • نعیمایی، ایرج (1378)، «تاثیر و تجلی قرآن بر هنر خوشنویسی و تذهیب»، کتاب ماه هنر، شماره .21.