تحلیل جنبه‌های مفهومی و بصری ظروف مینایی و زرین‌فامِ منسوب به ابوزید کاشانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور

2 دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22077/nia.2025.8423.1897

چکیده

ابوزید کاشانی، از مشهورترین سفالگران قرون میانه اسلامی ایران است که آثار رقم‌دار او، به دو شیوه زرین‌فام و مینایی ساخته شده‌اند. او از معدود سفالگرانی است که امضای خود را بر روی آثارش بر جای گذاشته و دقت در پردازش طرح و نوع نگارش کتیبه، او را به هنرمندی شاخص در تاریخ سفالگری دوران سلجوقی در ایران بدل کرده است. با توجه به وفور ظروف مینایی و زرین‌فام معاصر عصر ابوزید که فاقد امضا و کتیبه شناسه هستند و ضرورت کشف هویت هنرمند آنها مطرح است، تمرکز این پژوهش صرفا بر ظروف امضادار ابوزید با فرم و ترکیبی مشترک است تا با درک شاخصه‌های مفهومی و بصریِ این آثار، به الگوی مشخصی در رابطه با تشخیص سبکی ِآثار دارای نام و امضاء هنرمند دست یافت. پرسش این است: سبک هنری و مشخصه اصلی ظروف مینایی و زرین‌فام منتسب به ابوزید کاشانی چیست؟ پژوهش پیش‌رو از منظر هدف بنیادی، روش آن تطبیقی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای-اسنادی است. روش اجرای پژوهش کیفی و از حیث ساختار پژوهشی از نظریه فیلیپس3 استفاده شده است. مشخصه‌های اصلی ظروف سفالین امضادار ابوزید کاشانی در پردازش جزئیات نقاشی، نقوش انسانی، نقوش حیوانی، اسلیمی، هندسی و نوع ترکیب‌بندی، بیانگر تلاش هنرمند در جهت واقع‌گرایی و روایت‌پردازی است و همچنین در بخش کتیبه‌های شعری روی ظروف، اشعار نوشته شده منسوب به شخص ابوزید است. از این حیث می‌توان نتیجه گرفت که او برای جنبه زیبایی‌شناختی آثارش ارزش و اهمیتی برابر با جنبه کاربردی قائل بوده است. مهمترین شاخصه اصلی کار او، بیان واقع‌گرایانه نقاشی، در قالب روایت‌های داستانی و آشنایی او با داستان‌های مرسوم ادبی، موجب خلق آثار ممتاز و برجسته‌ای شده که سبک او را از دیگر هنرمندان آن روزگار متمایز ساخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the conceptual and visual aspects of enamel and gilt vessels attributed to Abu Zaid Kashani

نویسندگان [English]

  • Ghazaleh Beikmohmmadi 1
  • Farzane Farrokhfar 2
1 Faculty of Art, University of Neyshabur
2 Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abu Zaid Kashani is one of the most famous potters of the Islamic middle ages. He is one of the few potters who left his signature on his works. The accuracy in processing the design and the type of writing of the inscription has made him a prominent artist in the history of pottery during the Seljuk period. The necessity of conducting the research is that despite the presence of a number of high-quality vessels in design, color and composition and close to Abu Zayd's working style. As a result, identifying and analyzing the stylistic characteristics of Abu Zayd's works in signed and dated samples is important in that it can pave the way for the attribution of unsigned works to the artist. By analyzing the conceptual and visual characteristics of Abuzid pottery, he reached a more specific pattern in relation to the stylistic recognition of the works with the artist's name and signature, and a more scientific criterion. be made The question is: what are the conceptual and visual commonalities and the main characteristics of Abuzaid Kashani's pottery? From the point of view of the fundamental goal, the future research is comparative-analytical and the method of collecting library-documentary information. The qualitative research implementation method, in terms of research structure, Phillips theory 3 has been used.

The characteristics of the pottery signed by Abu Zayd are unique in the processing of painting details, human figures, animal, geometric motifs and the type of composition, as well as in the inscriptions on the dishes and poems attributed to him, and it has expressed the artist's effort in the degree of realism and narration. From this point of view, it can be concluded that he has given the same value and importance to the aesthetic aspect of his works as the practical aspect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Seljuk art
  • narration
  • Abu Zaid Kashani
  • Kashan pottery
  • Zarinfam art

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 27 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1403