پژوهشی بر شناخت نشانه‌های تصویری سنگ قبرهای تاریخی موزه بیشاپور شهرستان کازرون(دوره اسلامی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران

2 دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول

10.22077/nia.2024.6957.1807

چکیده

آدمی همواره تلاش کرده است تا با استفاده از ابزارهایی پیام خود را به دیگری برساند و هنر در این میان به‌واسطه معنامندی خود لایه‌هایی از مفهوم را بیان می‌کند که علاوه بر انتقال پیام، جنبه های زیبایی شناسانه را نیز در خود دارد. یکی از این ابزارها سنگ قبرها هستند. این آثار به عنوان آخرین اشاره به فرد متوفی، ابزاری برای بیان ویژگی‌های وی است با این حال، در درون خود قراردادهای اجتماعی و ارزش‌های دینی و دیدگاه‌های مذهبی هنرمند و بازماندگان را علاوه بر شخصیت و شیوه زیست متوفی نشان می‌دهد. یکی از این میراث‌های در خطر، سنگ قبور موزه بیشاپور شهرستان کازرون است. نگارندگان با تکیه بر روش تفسیری-تاریخی تلاش نموده تا با تصویربرداری، تحلیل خطی و شکلی این آثار و تطابق آن با مفاهیم و معانی نقوش به شناخت این نشانه‌های تصویری دست یابند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که سنگ قبر تاریخی در موزه بیشاپور حاوی دو جنبه زیست عشیره‌ای و این‌جهانی و طلب آمرزش اخروی است. به عبارتی این نقوش هم نظر به جنبه‌های عشیرگی مانند مهمان‌نوازی متوفی و تکریم این شیوه پیوند اجتماعی داشته و هم با استفاده از ترکیب نقوش گیاهی، حیوانی و هندسی تلاش می‌کند تا متوفی را آمرزیده شده و بهشتی نشان دهد. جهت تاکید بر این گزاره‌ها جایی با استفاده از نقش اسلحه، متوفی را فردی جنگاور و نیز با استفاده از تسبیح و ... وی را مقید به مناسک دینی نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Research on the Recognition of Pictorial Signs of Historical Gravestones in Bishapur Museum, Kazerun (Islamic Era)

نویسندگان [English]

  • nadia Ashayeri 1
  • behzad vasigh 2
1 , Department of Architecture and Urbanization, jundi-shapur University of Technology, Dezful, Iran
2 Department of Architecture Jundi-Shapur University of Technology, Dezful Iran
چکیده [English]

Man conveys his message to another by using tools. Art has been a tool that, in addition to conveying a message, has an aesthetic aspect. One of these tools are gravestones. As the last method of introducing the deceased, these works are a tool to express his characteristics. Gravestones are a sign of social conventions and religious values and religious views of artists and people. The historical gravestones of Bishapur Museum in Kazerun have been investigated in this research. The research method is interpretive-historical. The tool for gathering information includes imaging, linear and shape analysis of the works and matching it with the concepts of motifs. The results of the research show that these gravestones represent tribal life and ask for forgiveness in the afterlife. In other words, these motifs both refer to the hospitality and honoring this way of social life and also show the afterlife happiness by using a combination of plant, animal and geometric motifs. In order to emphasize it, by using weapons motifs, the deceased is shown as a warrior and by using the Tasbih, etc., he is shown as a Muslim.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Symbology
  • Historical Gravestone
  • Bishapur Museum
  • Islamic Era
آناتی، امانوئل، و اسکندری، محمد (1377). «نوشتن بر دیوار». پیام یونسکو، شماره 335، 16ـ10.
باوندپور جدیدی، ناصر؛ اعرابی هاشمی، شکوهالسادات (1402). «جایگاه ایزد مهر در متون آیینی کهن و سلسله‌های باستانی ایران و انعکاس آن بر نگاره‌های اسلامی». مطالعات هنر اسلامی، شمارۀ 49 ، صص. 152ـ138.
بختیاریمنش، فلورا (1387). «بررسی نقش پرنده در هنر بینالنهرین، ایران و مصر باستان». هنرنامه، شمارۀ 1، صص. 48ـ33.
بنی اسد، زینب و دیگران (1399). «نمادشناسی منورا، چراغدان هفتشاخۀ یهود». پژوهشنامۀ ادیان، شمارۀ 27، صص. 37ـ21.
پرهام، سیروس (1371). دست‌بافت‌های عشایر و روستایی فارس. تهران: امیرکبیر.
پورتر، ایو (1392). آداب و فنون نقاشی و کتاب‌آرایی. مترجم: زینب رجبی، تهران: فرهنگستان هنر.
پورعبدالله، حبیبالله (1387). تخت جمشید از نگاهی دیگر. شیراز: بنیاد فارس‌شناسی.
پویان، جواد؛ خلیلی، مژگان (1389). «نشانه‌شناسی نقوش سنگ قبرهای دارالسلام شیراز». کتاب ماه‌ هنر، شمارۀ 144، صص. 107ـ98.
تناولی، پرویز (1385). طلسم گرافیک سنتی ایران. تهران: بنگاه.
جباری کلخوران، صداقت؛ خبیری، محمدرضا (1389). «بررسی سنگ‎نبشته‌های تاریخی شهرستان یزد (سنگ قبور قرون 5 تا 13 هجری) با تأکید بر ویژگی‌های گرافیکی آن». کتاب ماه هنر، شمارۀ 145، صص. 72ـ63.
حسن، مهدی (1368). «چلیپا و چلیپاشکسته: نماد روح (نمونه‌ای درهم‎تنیده از این دو نقش در ایران». مترجم: احمد حب‎علی موجانی، باستان‌شناسی و تاریخ، شمارۀ 2، صص. 49ـ46.
حسینی، سیدهاشم؛ فراشی ابرقویی، حسین (1393). «تحلیل جنبه‌های نمادین شیعی در تزیینات مسجد جامع یزد». نگره، 9ستا نهم، شمارۀ 29، صص. 42ـ33.
خزایی، محمد (1386). «تأویل نقوش نمادین طاووس و سیمرغ در بناهای عصر صفوی». هنرهای تجسمی، شمارۀ26، صص. 27ـ24.
خودی، الدوز (1385). «معانی نمادین شیر در هنر ایران». کتاب ماه هنر، شمارۀ 97 و 98، صص. 104ـ96.
خورسندی کوهانستانی، احسان‎اله؛ قاراخانی، علیرضا (1396). «مفهوم‎شناسی تزئینات، مصالح، نمادها و سمبل‌های مورداستفاده در معماری ایرانی ـ اسلامی». در: کنفرانس پژوهش‌های معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران. https://sid.ir/paper/895502/fa
رضایی، مریم (1390). «بررسی مفاهیم و ترکیبات درخت سرو بر سنگ مزارهای قبرستان دارالسلام شیراز». هنرهای تجسمی نقش‌مایه، شمارۀ 8، صص. 100ـ93.
رهبر، ایلناز (1400). «مطالعۀ تاریخی بازتاب تحولات نشانه‌ای جنسیت بر روی سنگ قبور زنان از دورۀ قاجار تا دورۀ معاصر». جلوۀ هنر، سال سیزدهم، شمارۀ 2، صص. 33ـ21.
ستاری، جلال (1376). رمز اندیشه و هنر قدسی. تهران: مرکز.
سرلو، خوان ادواردو (1389). فرهنگ نمادها. تهران: دستان.
شایسته‌فر، مهناز (1384). عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه‏نگاری تیموریان و صفویان. تهران: مطالعات هنر اسلامی.
ــــــــــــــــ (1388). «تزیینات کتیبه‌ای سنگ قبرهای شیخ‎صفی و تطبیق آن با نهارخوران گرگان». کتاب ماه هنر، شمارۀ 134، صص. 81ـ74.
شیمل، آنه ماری (1388). راز اعداد. مترجم: فاطمه توفیقی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
صدرایی، علی؛ معروفی‏اقدم، اسماعیل (1400). «پژوهشی بر بازتاب ادوات جنگی در نقوش سنگ قبور دوران اسلامی ایران». اثر، دورۀ چهل‎ودوم، شمارۀ 3، صص. 446ـ424.
صفی‎خانی، نینا؛ احمدپناه، سیدابوتراب؛ خدادادی، علی (1393). «نشانه‏شناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تخت فولاد اصفهان (با تأکید بر نقوش حیوانی شیر و ماهی)». هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، سال نوزدهم، شمارۀ 4، صص. 80ـ67.
طاهری، علیرضا (1388). «تأثیر تصویر سیمرغ بر هنر اسلام، بیزانس و مسیحی». هنرهای زیبا، شمارۀ 38، صص. 24 ـ15.
طهماسبی، مازیار (1396). «بررسی آثار باستانی و ابنیه تاریخی ایذه با تأکید بر نقوش و نمادهای به کاررفته در بافته‌های قوم بختیاری». پژوهش در هنر و علوم انسانی، شمارۀ 8، صص. 88 ـ59.
عشایری، نادیا؛ وثیق، بهزاد (1402). «پژوهشی بر شناخت گونه‌ها و نشانه‌های تصویری سنگ قبرهای گورستان‌های تاریخی  روستای سمغان (استان فارس)». نگره، شمارۀ 66، صص. 179ـ165.
غنى‏نژاد، فهیمه (1379). «افسانه است و افسون». کتاب ماه هنر، شمارۀ 27 و 28، صص. 47ـ44.
فقیری، ابوالقاسم (1383). «سیری در قبرستان‌های شیراز». فرهنگ و مردم، شمارۀ 11 و 12، صص. 115ـ106.
کاظم‎پور، مهدی؛ محمدزاده، مهدی؛ شکرپور، شهریار (1399). «تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات اسلامی موزۀ شهر اهر». هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، دورۀ بیست‏وپنجم، شمارۀ 1، صص. 81ـ76.
کاملی، شهربانو؛ امین­پور، احمد (1396). «مطالعۀ نگاره‌های نمادین خورشید در محراب و سنگ قبرهای محرابی‎شکل قرن 4 تا 7 هـ.ق.». مطالعات تطبیقی هنر، سال هفتم، شمارۀ 14، صص. 77ـ63.
کرتیس، وستا سرخوش (1389). اسـطور­­ه­های ایرانـی. مترجم: عباس مخبر، تهران: مخبر.
کوپر، جین (1380). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. مترجم: ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
کونل، ارنست؛ مالکی، شهریار؛ اقدسیه، هادی (1367). اسلیمی، ختایی و گل‌های شاهعباسی (نگرشی بر سوابق تاریخی سه نگارۀ تزئینی). تهران: فرهنگسرا.
ماحـوزی، مهـدی (1377). «اسـب در ادبیـات فارسـی و فرهنـگ ایرانـی». دانشـکدۀ ادبیـات و علـوم انسـانی، شمارۀ 146 و 147، صص. 235ـ209.
مهرابی هفشجانی، سجاد (1395). «پژوهشی پیرامون نقوش آیینی سنگ قبرهای شهر هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری ایران». در: سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، برلین آلمان، بازنگری در 26/7/1399، www.sid.ir.
نورالهی، علی؛ علی‎لو، سارا (1395). «قوم باستان‎شناختی گورنگاره‎های ارمنیان شرق زاگرس مرکزی». پیمان،  شمارۀ 76 https://www.paymanonline.com
ویلبر، دونالد نیوتن (1374). معماری اسلامی ایران در دورة ایلخانان. مترجم: عبدالله فریار، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
هال، جیمز (1390). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. مترجم: رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
یاحقی، محمدجعفر (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: سروش.
Ariese, P. (2021). Interpreting religion with cultural heritage students. Museum and Society, 19(1), 1-16.‏
Brady, E., & Prior, J. (2020). Environmental aesthetics: A synthetic review. People and Nature, 2(2), 254-266.‏
Koh Smith, Caroline, (2020).  "Enlivening Spaces for the Dead: The Relevance of Cemeteries in the 21st Century" Pomona Senior Theses. 215.
https://scholarship.claremont.edu/pomona_theses/215