مطالعه تطبیقی رابطه متن و تصویر در نگاره «کشتن رستم سهراب را و نشانه یافتن و زاری بر او» از شاهنامه دانشگاه هاروارد، کتابخانه بریتانیا و کتابخانه ملی فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول).

2 دانشجوی دکترای تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22077/nia.2024.7664.1850

چکیده

یکی از مضامین مشترک در شاهنامه های مصور، نگاره ی «کشتن رستم سهراب را و نشانه یافتن و زاری بر او» است که براساس شیوه های رایج در زمانه ی ساخت آن، به تصویر در آمده است. این نوشتار، از منظر ماهیت و روش، توصیفی، تحلیلی-تطبیقی که از مجموعه روش‌های کیفی بوده و از نظر هدف بنیادی است. جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی بوده و پیکره ی مطالعاتی شامل تحلیل، تطبیق و بررسی رابطه متن و تصویر در نگاره ی مورد پژوهش است؛ جامعه ی پژوهش سه نگاره از سه شاهنامه (با مضمون و شاهنامه های ذکر شده در عنوان) است. این نوشتار و همسو با اهداف، در پی پاسخ به این سوالات است: 1. با وجود یکسان بودن مضمون، وجوه افاراق و اشتراک بین نگاره های این پژوهش برقرار چیست؟ 2. نحوه ی نمایش تصویری روایت موجود در شعر و میزان وفاداری به متن توسط نگارگر در نگاره های مورد پژوهش به چه ترفندهایی انجام پذیرفته است؟ نتایج حاکی از این است که؛ نگارگران در نمایش این روایت، مانند عکاس عمل کرده و لحظۀ اوج تراژدی را برای مخاطب ثبت کرده که از بار دراماتیک بالایی برخوردار است. روش نمایش تراژدی رستم و سهراب در نگاره های مورد بررسی، نمادین بوده و نگارگران از فرم، رنگ، حالات و عناصر نمادین، همسو با دوره ی ایجاد نگاره بهره گرفته اند. نگارگران سه نسخه، به جز بهره گیری از روایت ادبی در بخش های اصلی داستان، سایر موارد از جمله، محیط اطراف و افراد موجود در نگاره، از خیال و ترفندهای نگارگری بهره گرفته اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the relationship between text and image in the painting "Killing Rostam Sohrab and finding signs and lamenting over him" from the Shahnameh of Harvard University, the British Library and the National Library of France

نویسندگان [English]

  • Abolghasem Dadvar 1
  • zeynab karimi babab ahmadi 2
1 Professor of Art Research Department, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran (corresponding author).
2 PhD student in comparative and analytical history of Islamic art, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the common themes in the illustrated Shahnamehs is the image of "Killing Rostam Sohrab and finding signs and lamenting over him", which was depicted based on the common methods at the time of its creation. This writing, from the point of view of nature and method, is descriptive, analytical-adaptive, which is from the set of qualitative methods and is fundamental in terms of purpose. The collection of information is in the form of library and documents, and the body of study includes analysis, adaptation, and examination of the relationship between text and image in the subject of research; The research community is three images of three Shahnamehs (with the theme and Shahnamehs mentioned in the title). This article, in line with the goals, seeks to answer these questions: 1. Despite the same theme, what is the commonality between the images of this research? 2. What tricks has been used by the artist to display the visual narrative in the poem and the degree of fidelity to the text in the researched paintings? The results indicate that; In showing this narrative, the painters acted like a photographer and recorded the peak moment of the tragedy for the audience, which has a high dramatic load. The method of showing the tragedy of Rostam and Sohrab in the examined pictures is symbolic and the painters have used the form, color, moods and symbolic elements, in line with the period of creating the picture. The painters of the three versions, apart from using the literary narration in the main parts of the story, other things such as the surrounding environment and the people in the picture, have used imagination and painting tricks.main characters, can be seen in the text. It was faithful and other things are related to painting tricks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rostam and Sohrab
  • painting
  • Harvard Shahnameh
  • Tahmasabi Shahnameh
  • British Shahnameh

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 01 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 13 آبان 1403