«بازشناسی ابعاد مختلف هنر جدول‌کشی از سدۀ نهم هجری؛ با استناد بر متون، اسناد و نسخه‌های خطی»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنرهای اسلامی ، گروه پژوهش هنر،دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استاد تمام گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

10.22077/nia.2024.6776.1790

چکیده

جداول، در قالب خطوط زرین و رنگین، در تمدن اسلامی همواره زینت بخش نسخه‌های خطی بوده‌اند. قدمت، تدوام و تنوع سبک‌های مختلف جدول‌کشی از جمله مولفه‌های نشان دهندۀ اهمیت این آرایه در سنت کتاب‌آرایی هستند. ولی با این‌همه مطالعات تخصصی‌ محدودی تاکنون پیرامون این آرایه انجام شده است. از این‌رو شناخت ابعاد مختلف هنر جدول‎کشی به‌واسطۀ معرفی هنرمندان جدول‌کش، بررسی هزینه‌های جدول‌کشی و تدقیق تعاریف سبک‌های جدول‌کشی در کتاب گلستان هنر ازجملۀ اهداف متعیّن در پژوهش حاضر هستند. سوالات پاسخ داده شده در این تحقیق بدین شرح است: اهمیت هنر جدول‌کشی از منظر متون و اسناد به چه میزان بوده است؟ و چگونه می‌توان از طریق مطالعات سبک‌شناسی جداول، تعاریف قاضی منشی قمی از سبک‌های جدول‌کشی را تدقیق نمود؟ در مطالعۀ حاضر که از منظر هدف، پژوهشی بنیادین در بستر تاریخ است و شیوۀ گردآوری داده‌های متنی و تصویری این پژوهش به شیوۀ کتابخانه‌ای ـ اسنادی است. برای پرهیز از تحلیل بصری صرف جهت شناسایی دقیق ابعاد هنر جدول‌کشی در سده‌های گذشته، نگاه این پژوهش بر تنوع بصری آثار و هم‌زمان اشارات هرچند پراکنده مکتوب در لابه‌لای اسناد و مدارک تاریخی است تا هر چه بیشتر بتوان جنبه‌ها و صورت‌های مختلف هنر جدول‌کشی را در بستر تاریخی دریافت. بررسی‌ها نشان می‌دهند از سدۀ نهم هجری، هنر جدول‌کشی به یک فن مستقل در میان فنون کتاب‌آرایی تبدیل شده است و به همین واسطه به نام برخی از هنرمندان جدول‌کش و دستمزدهای آنان در متون و اسناد اشاره شده ‌است. همچنین در این مقاله تعاریف چهارگانه مؤلف گلستان هنر از سبک‌های جدول‌کشی در سدۀ دهم تدقیق شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

" Recognizing the art of Ruling (Jadval( since the 9th century; Based on texts, documents and manuscripts"

نویسندگان [English]

  • ELHAM AKBARI 1
  • Effatolsadat Afzaltousi 2
  • Maryam Keshmiri 3
1 ALZAHRA UNIVERSITY, TEHRAN, IRAN
2 Professor of Department of Art Research. Faculty of Art, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

" Recognizing the art of Ruling (Jadval( since the 9th century; Based on texts, documents and manuscripts"



Ruling (Jadval) is an ancient decorative element found in Islamic manuscripts, commonly used in manuscripts produced in Iran. The continued use of ruling led to the development of various styles during the 9th and 10th centuries AH. In addition to serving as decorative lines, ruling also dictates the placement of elements such as text, illuminations, and images on pages. Despite its significance, little research has been conducted on ruling.The goals of this study include examining the importance of ruling, introducing ruling artists, exploring the cost of ruling, presenting ruling tools, and revising Qazi Munshi Qomi's explanations of ruling styles. The research addresses questions such as the importance of the art of ruling based on texts and documents, and how Qazi Munshi Qomi's definitions of ruling styles can be clarified through stylistic studies.

This fundamental research analyzed data qualitatively by examining historical texts and documents chronologically. Information was collected from library and electronic resources, and the structures of rulings in 333 manuscripts were scrutinized. Investigations revealed that ruling has been a common element in manuscripts since the 9th century, with some ruling artists mentioned in books and documents. A comparison of the ruling fee with the costs of writing, painting, and gilding in the "Baravord" document from the late 9th century suggests that the amount specified for drawing the rulings of the manuscript was reasonable. Additionally, this article corrected the descriptions of ruling styles in the book Golestan Art in the 10th century by comparing them with the ruling styles used in manuscripts.

Key words: Manuscript, Book Art, Ruling, Jadval, illumination, 9th century AH.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Manuscript
  • Book Art
  • Ruling
  • Jadval
  • 9th century AH
منابع
افشار، ایرج (پاییز و زمستان 1381). «صحافی و مجلدگری». نامۀ بهارستان، شمارۀ6، ص. 396ـ329.
اکبری، الهام؛ خودداری نائینی، سعید (1399الف). «بررسی روند تکامل جداول تزیینی در نسخ خطی از قرن پنجم تا نهم هجری». آیینۀ میراث، شمارۀ 67، ص. 162ـ139.
ــــــــــــــ؛ ــــــــــــــــــــ (1399ب). «بررسی آرایۀ جدول در نسخ خطی: با تأکید بر متون قرون چهارم تا نهم هجری قمری». نگره، شمارۀ 53، ص.113ـ99.  
امیرعلیشیر نوایی، علیشیر بن کیچکنه (1363). تذکره مجالس النفایس. به­کوشش علی­اصغر حکمت، تهران: منوچهری.
انوری، محمدبن محمد (1364). دیوان اشعار. به­کوشش سعید نفیسی، تهران: سکه.
بوذری، علی؛ شفیعی علویجه، مریم (پاییز و زمستان 1400). «مخارج تولید نسخۀ خطی هزار و یک شب بر پایۀ براتی از آلبوم بیوتات». آیینۀ میراث، شمارۀ 69، ص. 251ـ233.
بهادری، رؤیا؛ بحرالعلومی، فرانک (1396). «شناسایی رنگینه‌ها و رنگ‌دانه‌های به­کاررفته در تزیینات و مرکب نسخ خطی قرآنی دورۀ صفوی». گنجینۀ اسناد، شمارۀ 105، ص. 125ـ105.
بهار، محمدتقی (1354). دیوان اشعار. با مقدمۀ محمد ملک‌زاده، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
بیدل دهلوی، ابوالمعانی میرزا عبدالقادر (1341). کلیات بیدل. کابل: دپوهنی وزارت و دارالتألیف ریاست.
بیگ باباپور، یوسف (1391). فهرست توصیفی دست‌نوشته‌های دائره­المعارفی و چنددانشی، تهران: سفید اردهال.
پُردنجانی، حنیف (بهار و تابستان 1400). «تصحیح یک اشتباه تاریخی: مطالعه‌ای در نشان کلانتری کتابخانه به اسم کمال­الدین بهزاد». آیینۀ میراث، شمارۀ 68، ص. 34ـ9.
پورتر، ایو (1392). آداب و فنون نقاشی و کتاب آرایی، ترجمۀ زینب رجبی، تهران: متن.
تنکابنی، محمد مؤمن بن محمدزمان (1390). تحفه المؤمنین مشهور به تحفه حکیم مؤمن. قم: نور وحی.
جامی، نورالدین عبدالرحمان بن احمد (1378الف). دیوان جامی. با مقدمه و تصحیح: اعلاخان افصح­زاد، تهران: مرکز مطالعات ایرانی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1378ب). مثنوی هفت اورنگ. با مقدمۀ اعلاخان افصح­زاد، تهران: مرکز مطالعات ایرانی.
حافظ ابرو، عبدالله بن لطف­الله (1380). زبده التواریخ. با مقدمه، تصحیح و تعلیقات: سیدکمال حاج­سیدجوادی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
دروش، فرانسوا (1395). دستنامۀ نسخه‌شناسی نسخه‌های به خط عربی. مترجم: سید محمدحسین مرعشی، تهران: سمت.
دولت­آبادی، عزیز (1377). سخنوران آذربایجان از قطران تا شهریار. تبریز: ستوده.
دهخدا، علی‌اکبر (1390ـ1385). لغت‌نامه. تهران: دانشگاه تهران.
رعناحسینی، کرامت (1366). «منشور کلانتری خواجه نصیر مذهّب». فرهنگ ایران­زمین، شمارۀ 27، ص.72ـ69.
روشن، محمد (1387). فهرست نسخه‌های خطی کتابخانۀ عمومی جمعیت نشر فرهنگ رشت. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
سراج شیرازی، یعقوب بن حسن (1376). تحفه المحبین. زیر نظر محمدتقی دانش­پژوه و به­کوشش: کرامت رعناحسینی و ایرج افشار، تهران: نقطه.
سمرقندی، کمال­الدین عبدالرزاق (1383ـ1372). مطلع السعدین و مجمع البحرین. به­کوشش دکتر عبدالحسین نوایی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سیدیوسف حسین (1390). رسالۀ جلدسازی به­تصحیح علی صفری آق­قلعه، تهران: میراث مکتوب.
شاردن، ژان (1374). سفرنامۀ شوالیه شاردن. مترجم: اقبال یغمایی، تهران: توس.
شوشتری، میرعبداللطیف­خان (1363). تحفه العالم و ذیل التحفه: سفرنامه و خاطرات. به­کوشش ص. موحد، تهران: طهوری.
صفری آق­قلعه، علی (1390). نسخه شناخت. با مقدمۀ ایرج افشار، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
کریم‌زادۀ تبریزی، محمدعلی (1363). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی. لندن: محمدعلی کریم‌زاده تبریزی.
گاچک، آدام (1394). فرهنگ اصطلاحات توصیفی نسخه‌های خطی جهان اسلام. مترجم: علی قلی نامی، تهران: مؤسسۀ فرهنگ بنیاد شکوهی.
گرجی، میرزا خسروبیگ (1390). محک خسروی. به­تصحیح و تعلیقات: فائزه زهرا میرزا، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
لسانی شیرازی (1345). شهرآشوب. گردآورنده: سیدعلی­رضا مجتهدزاده، مشهد: دانشگاه مشهد.
مازندرانی، محمد سعیداشرف (1373). دیوان اشعار. به­کوشش محمدحسن سیّدان، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
مایل هروی، نجیب (1372). کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی به انضمام فرهنگ واژگان نظام کتاب‌آرایی. مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی.
ــــــــــــــــــ (1379). «فرهنگ تاریخی اصطلاحات نسخه­شناسی (جدول)». نامۀ بهارستان، شمارۀ 2، ص. 39ـ31.
ــــــــــــــــــ (1396). کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی: مجموعه رسائل در زمینۀ خوش­نویسی، مرکب‌سازی، کاغذگری، تذهیب و تجلید. چاپ سوم، مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی.
مجتهدی، مهدی (1391). «نقش و جایگاه فرهنگی و اجتماعی وراقان در تمدن اسلامی». رسالۀ دکترا، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.
مدنی همدانی، سیدحسن (صفا الحق) (1386). منتخب رسالات صفا الحق. گزینش و ویرایش و تعلیقات: علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
 منشی قمی، قاضی میراحمد (1383). گلستان هنر. به­تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: منوچهری.
مهدوی، سید مصلح­الدین (1391ـ1387). اعلام اصفهان. جلد دوم، به­تصحیح، تحقیق و اضافات: غلامرضا نصراللهی، اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
 ناصر خسرو (بی‌تا). دیوان ناصر خسرو. تهران: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
نوشاهی، عارف (1390الف). سیه بر سفید: مجموعه گفتارها و یادداشت‌ها در زمینۀ کتاب­شناسی و نسخه­شناسی. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
ــــــــــــــ (1390ب). فهرست نسخه‌های خطی فارسی آرشیو ملی پاکستان­ـ اسلام­آباد: گنجینۀ مفتی فضل عظیم بهیرودی. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
ـــــــــــــــ (1390ج). فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانۀ مرکزی پنجاب لاهور (پاکستان) (مجموعه‌های آزاد، پیرزاده، شیرانی، کیفی، عمومی). تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
واعظ قزوینی، ملا محمدرفیع (1359). دیوان اشعار. به­تصحیح و مقدمۀ سید حسن سادات­ناصری، تهران: علی­اکبر علمی.
منابع لاتین

Soucek, Perscilla and Cagman, Filiz (1995), A Royal Manuscript and Its Transformation: The Life History of Book, published in: The book in the Islamic world : the written word and communication in the Middle East / edited by George N. Atiyeh, Albany : State University of New York Press ; [Washington, D.C.] : Library of Congress, 179- 208.

Thackston, Wheeler McIntosh (2001), Album prefaces and other documents on the history of calligrphers and painters, Leiden. Boston. Koln: Brill.
 
URLs
URL7: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446553?ft=codices&offset=1240&rpp=40&pos=1265
URL11: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b6001261c/f5.item.r=btv1b6001261%D8%B2
URL12: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8432899d/f167.item.r=arabe
URL13: s://viewer.cbl.ie/viewer/image/Per_232/25/