بررسی تزئینات به مثابه پیرامتن در قرآنِ انشارات کلوب کتاب با طراحی حسین زنده‌رودی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه آزاد تهران مرکز

2 واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه نمایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

10.22077/nia.2024.6522.1761

چکیده

پیرامتن‌ها راه ورود به متن هستند، عناصر پیرامونی یک متن که هم به لحاظ فیزیکی و هم غیر فیزیکی پیرامون متن اصلی قرار دارند، پیرامتنها به منزله‌ی آستانه‌ی ورودی یک متن هستند که اولین ارتباط میان مخاطب و متن به واسطه‌ی آن‌ها رخ می‌دهد و هر متن به واسطه پیرامتن با جهان خارج از خود ارتباط می‌یابد. مفهوم پیرامتن را نخستین بار ژرار ژنت در بررسی آثار ادبی به کار برد اما کم کم به طور گسترده‌تری کاربرد پیدا کرد. قرآن به عنوان یک متن مقدس و معجزه‌ی پیامبر اسلام مهمترین کتاب مسلمانان برای نگارش بوده‌است و به همین مناسبت خوشنویسی و کتاب آرایی نیز نزد آنان رونق فراوانی می‌یابد. قرآن کتابی برای خواندن است، خواندن عملی فیزیکی است که بر متن تاثیر می‌گذارد در جهان معاصر کتابها علاوه بر خواندن برای دیدن هم طراحی می‌شوند. کتاب قرآن نیز با وجود ترجمه‌ وسعت خوانش گسترده‌تری می‌یابد و نیز بیشتر دیده می‌شود. در قرآنی که حسین زنده‌رودی هنرمند نقاش معاصر ایرانی تزئیناتش را بر عهده داشته، آرایه هاو تزئین‌های قرآن به دلیل این وسعت ارتباطی نقش‌های جدید می‌یابند. هدف از انجام این پژوهش که با روش تحلیلی و توصیفی و به صورت موردی در یک کتاب خاص صورت می‌گیرد این است که که می‌توان با نظریه پیرامتنیت ژرار ژنت آرایه‌های قرآنی را در ارتباط جدیدشان به صورت معاصرانه بررسی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining decorations as a paratext in the Qur'an published by Klub Kitab, designed by Hossein Zindaroodi

نویسندگان [English]

  • azarm markazi 1
  • Mohammad Reza Sharifzadeh 2
  • Mohammad Aref 3
1 Islamic Azad University Central Tehran Branch
2 Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Ira
3 Associate Professor of Drama Department, School of Art and Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Paratexts are the way to enter the text, the peripheral elements of a text that are physically or non-physically around the main text, the paratexts are the entrance threshold of a text, the first communication between the audience and the text occurs through the paratexts, and each text The mediator of the paratext communicates with the outside world. The concept of paratext was first used by Gérard Genet in the analysis of literary works, but gradually it became more widely used. As a sacred text and a miracle of the Prophet of Islam, the Qur'an has been the most important book for Muslims to write, and on this occasion, calligraphy and book design are also flourishing among them. Quran is a book for reading, reading is a physical act that affects the text. In the contemporary world, books are designed for viewing as well as reading. Even though the book of the Quran has been translated, it is widely read and seen more. In the Qur'an decorated by Hossein Zindaroodi, a contemporary Iranian painter, the arrays and decorations of the Qur'an find new roles due to this breadth of communication. that it is possible to examine the Qur'anic arrays in their new connection in a contemporary way with Gerard Genet's theory of paratextuality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Paratextuality
  • Qur'؛ an
  • Gerard Genet
  • Hossein Zindaroodi