خوانش شمایل ‏شناسانه‏ ی نقاشی«پری چنگ نواز سوار بر شتر درون ترکیبی» محفوظ در موزه‏ ی هنر اسلامی برلین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر اسلامی تبریز. دانشکده هنرهای صناعی

2 دانشیار، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز‏

3 1 استاد تاریخ هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر, دانشگاه هنر تهران

10.22077/nia.2023.5571.1643

چکیده

نگاره‏ی پری سوار بر شتر درون ‌ترکیبیِ محفوظ در موزه‏ی هنر اسلامی برلین را می‏توان سر سلسله‏ی گونه‏ای از نقش پردازی، در بازنمایی شتر درون ‏ترکیبی، با پری سوار بر آن دانست که به دلیل جذابیت‏های بصری و معنایی آن، نه تنها در محدوده‏ی مکتب گورکانی، بلکه به مرور زمان، با کمی تغییرات، به یک نقش مورد علاقه در سایر مکاتب نقاشی هند بدل شد. نقش ‌پردازی نگاره‏هایی با تصویر موجودات درون‏ ترکیبی، در سده‏های 16 و 17م در مکتب گورکانی هند از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. در این گونه آثار نمادین، نقش اصلی، نیم رخ حیواناتی چون: فیل، شتر، اسب و غیره بود که درون پیکره‏ی آن ها از تمام یا بخشی از بدن موجودات دیگر تشکیل می‏شد. این مقاله با رویکردی کیفی، در راستای اولویت قراردادن به ساختار محتوایی اثر، با استفاده از روش شمایل شناسی و بهره گیری از منابع کتابخانه‏ای و اینترنتی، سعی در یافتن پاسخ این سوالات دارد:

- با توجه به نمادها و نشانه‏های موجود در اثر، مضمون این نقاشی چیست؟

- این نقاشی به طور ضمنی به کدام رویداد تاریخی اشاره دارد؟

- در مرحله‏ی تفسیر شمایل شناسانه چه معنایی دریافت می‌شود؟

نتایج حاصل از توصیف، تحلیل و تفسیر این نقاشی نشان می‏دهد که مضمون اصلی اثر در سطح دوم و تحلیل، «عشق» و اهمیت مقام «معشوق» نزد عاشق است به طوری که جایگاه او بالاتر از همه، حتی خود عاشق قرار دارد. همچنین آن می‌تواند اشاره به ماجرای عشقی بد فرجام، منسوب به سلیم، پسر اکبر شاه گورکانی داشته باشد. بعلاوه در سطح سوم و تفسیر، معنای ذاتی اشاره به قلمرو گورکانی در زمان خلق اثر دارد که در صلح و آرامش بوده و توسط فرمانروایی قدرتمند، عادل، باشکوه و ملکوتی رهبری می‏شود؛ به طوری که همه‏ی مردم در آن با صلح و امنیت زندگی می‏کنند.



واژگان کلیدی: هند، نقاشی مغول، نقاشی گورکانی، پری چنگ نواز، شتر درون‏ ترکیبی، شمایل شناسی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Iconological interpretation of the painting of “fairy playing a harp riding an intra-hybrid camel ”, preserved in the Museum of Islamic Art, Berlin

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Masoumeh Shahcheragh 1
  • Farnoosh Shamili 2
  • Alireza Taheri 3
1 Tabriz Islamic Art University
2 Associate Professor, Faculty Member of Visual Arts, Tabriz Islamic Art university
3 Professor, Faculty of Theories and Art Studies, Tehran University of Art
چکیده [English]

The painting of a fairy (pari) playing a harp while riding an intra-hybrid camel in the Museum of Islamic Art in Berlin is considered one of a series of paintings showing inter-hybrid camels, with a fairy riding on it, which was popular during the Mughal painting school, as well as with some changes over time at other schools of Indian painting. There is a visual and semantic appeal to this painting which explains its popularity. There was a great deal of popularity in Mughal paintings during the 16th and 17th centuries for portrayals of inter-hybrid creatures. These symbolic works primarily portray animals such as elephants, camels, horses, etc., whose bodies are made up of all or parts of another animal's body. This paper by using the iconology method, in line with prioritizing the content structure of the painting, by using library and internet sources tries to find the answers to these questions:

- According to the symbols and signs in the work, what is the topic of this painting?

- Which historical event does this painting refer to?

- What meaning was received in the stage of iconological interpretation?

The results of the description, analysis and interpretation of this painting show that the main topic of the work at the second level and analysis is "love" and the importance of the position of the beloved, with the lover, so that his position is above all, even the lover himself. Also, the work probably refers to Salim, the son of Akbar Shah, and his unfulfilled love, In addition, on the third level and interpretation, the intrinsic meaning refers to the Mughal territory, which is in peaceful and tranquility. It is led by a powerful, just , glorious, divine king; so that all people live in it whit peace and security.



Key words: India, Mughal painting, harpist fairy, intra-hybrid camel*, iconology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • India
  • Mughal painting
  • harpist fairy
  • intra-hybrid camel*
  • iconology

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 30 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 26 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1401