The position and concept of geometry in the art of Islamic architecture based on the views of the Akhavan Al-Safa

Document Type : Original Article

Authors

1 Tabriz Islamic Art University; Department of Architecture & Urbanism.

2 Departman of Architecture & Urbanism in Tabriz Islamic Art University, New Arg Street, Squre of Saat, Tabriz, East Azarbaijan, Iran. Area Code: 5164736931.

10.22077/nia.2022.4529.1507

Abstract

Iranian architectural art has many scientific and legal dimensions due to the association and cooperation of architects with Islamic scientists. In the fourth century AH, architecture was associated with the emergence of scientists such as the Akhavan Alsafa with the presentation of mathematical treatises, specialized professions and geometric foundations, which has further emphasized the possibility of connecting modern science with the foundations of the specialized profession of architecture. The existence and presence of manuscripts of that period as well as scientific, geometric, mathematical and specialized references in the category of building construction in this version have been proved. The main point and purpose in addressing this issue is the conceptual approach of these scientists to the subject of geometry in the specialized profession of architecture, which in their historical period has interpreted the concept of geometry and defined for the application of the specialized profession of architecture. The main question in this article is to know the concepts and topics of geometry that Akhavan Al-Safa has discussed and introduced in connection with the specialized profession of architecture. This issue is addressed to the science of erecting architecture from its specialized profession, based on issued mathematical and geometric concepts. The research method in this article is considering the subject of geometry in the mathematics of the Akhavan Alsafa and their thoughtful and philosophical cases, which is an interpretive and historical method in dealing with the manuscript of the Akhavan Alsafa and the specialized profession of the building. In the discussion of analyzing the foundations and finding the architecture of geometric ideas, deductive reasoning has been used in this regard. The Akhavan Alsafa has introduced geometry as a quantitative and sensible qualitative field, which has addressed the specialized profession of architecture for human beings with physical and spiritual aspects. Geometric forms and shapes in the specialized profession of architecture are introduced from numbers and positive mathematical structure and from the perspective of the function of various human dimensions. The sanctity of numbers and basis forms in function is based on the rational rule of mathematics, which has proof from the perspective of numerical equations. Basic numbers are introduced as one, two, three and four, and each has its own function and method of expansion based on its own proportional equations of numerical geometry. In the Fermi world, points, lines, circles, triangles, squares, words, and geometric patterns have a similar function. Geometry in the specialized profession of architecture According to the theories of the Akhavan Alsafa in converting numbers into the position of theoretical geometry, it should be considered that the user of the specialized profession of human architecture is with the physical field in the first level and the spiritual field in the next level. Practical geometry should be the answer to erecting an architectural structure for human beings in order to meet the physical need and then the spiritual foundations.

Keywords


  • اخوان‌الصفا. (1380). گزیده رسائل اخوان‌الصفا. مترجم و مفسر: علی‌اصغر جلبی، تهران: اساطیر.
  • ـــــــــ . (1399). الریاضیات فی الهندسه و العدد. رساله 52 به‌صورت نسخه خطی به زبان عربی، بدون تاریخ و نام کاتب، کتابخانه ملی ایران.
  • اردلان، نادر؛ بختیار، لاله. (1380). حس وحدت. مترجم: حمید شاهرخ، تهران: شهرداری تهران.
  • السعید، عصام؛ پارمان، عایشه. (1389). نقش‌های هندسی در هنر اسلامی. مترجم: مسعود رجب­نیا. تهران: سروش.
  • اعوانی، غلامرضا. (1389). حکمت و هندسه معنوی. تهران: گروس.
  • اوزدورال، آلپای. (1380). «عمر خیام و معماری». تدوین: طوس ناصر کنعانی، فرهنگ، شماره 40، 252ـ189.
  • بلخاری ‌قهی. حسن. (1395). هندسه خیال و زیبایی. تهران: فرهنگستان هنر.
  • بورکهارت، تیتوس. (1387). هنر اسلامی: زبان و بیان. مترجم: محمد گودرزی، تهران: سروش.
  • ــــــــــــــــ . (1388). ارزش‌های جاودان در هنر اسلامی. مترجم: سیدمحمد آوینی، تهران: برگ.
  • ثقفی، سیدمحمد. (1376). آرا و نظریات اخوان‌الصفا. طرح پژوهشی حوزه علمیه، قم: حکومت اسلامی.
  • خزایی، محمد. (1391). «اصول و مبانی زیبایی‌شناسی در هنر ایران». بنا، شماره 23، 44ـ17.
  • خوارزمی، مهسا؛ افهمی، رضا. (1390). «هندسه کاربردی در تزیینات آثار معماری ایران قبل از اسلام». کتاب ماه علوم و فنون، شماره 129، 13-8.
  • دینانی، ابراهیم. (1380). ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام. تهران: طرح نو.
  • ستاری، جلال. (1389). مدخلی بر رمزشناسی عرفانی. تهران: مرکز.
  • طاهری، جعفر. (1389). «ریاضیات در تاریخ اسلامی و ارتباط آن با معماری». پایان­نامه دکتری، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
  • عسکری، سمانه؛ ذهبی، سیدعباس. (1390). «مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن در آثار اخوان‌الصفا». تاریخ تمدن اسلامی، دوره هفتم، شماره 13، 25ـ3.
  • فیروزان، مهدی. (1389). راز و رمز هنر دینی.ّ تهران: سروش.
  • قرین­دوست، فاطمه. (1393). «عدد در اندیشه اخوان‌الصفا». پژوهش‌نامه تاریخ اسلام، دوره چهارم، شماره 16، 44ـ33.
  • لولر، رابرت. (1390). هنر مقدس. مترجم: هایده معیری، تهران: مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  • مددپور، محمد. (1391). تجلیات حکمت در هنر اسلامی. تهران: بین‌الملل.
  • نجیب­اوغلو، گلرو. (1390). هندسه و تزیین در معماری اسلامی. مترجم: مهرداد قیومی، تهران: روزنه.
  • نصر، سیدحسین. (1391). معرفت و معنویت. مترجم: ان‌شاءالله رحمتی، تهران: سهروردی.
  • هاشمی، غلامرضا. (1391). «نظری به جایگاه هندسه و نقوش هندسی در آرای متفکران یونانی و مسلمان». کتاب ماه هنر، شماره 165، 31ـ26.
  • Al Faruqi, Ismail. 2002. On the Ethics of the Brethren on Purity", in: Islamic Philosophy, Vol.21, ed. Fuat Sezgin, Publications of the Institute for the History of Arabic-Islamic Science, Frankfurt.
  • Casakin, Harold .2012. Visual analogy as a cognitive stimulator for idea generation in design problem solving. Nova Science Publishers, New York.
  • Davidson, Thomas. 2000. “The Brothers of Sincerity”, in: Islamic Philosophy, Vol.21, ed. Fuat Sezgin, Publications of the Institute for the History of Arabic-Islamic Science, Frankfurt.