The Continuation of the Motif of Halo from Ancient Times to Islamic Art

Document Type : Original Article

Authors

1 Instructor of Painting Department, Faculty of Art, Urmia University (Corresponding author)

2 Master’s degree in Art Research, Faculty of Art, Urmia University

Abstract

The motif of Halo Light in ancient times, Christianity and Islam have always been of great importance in visual
arts. The studies in this section indicate which it is widespread from Egypt and India to Byzantium. But Halo Light, furthermore of differentiating characters, also is important in other aspects, such as type, color, size and shape as well as its origin. Hence, this article will include a historical review of the presence of this element from ancient times to Islamic and Christian arts. This analysis also includes the visual aspect of this motif, both its conceptual and symbolic aspect. The method of research is historical. The findings of the research indicate that the first examples of the Halo Light in the Egyptian and Indian civilizations have been observed but cannot be determined definitively by its original origin. It was then used in the art of other ancient civilizations. They used Halo Light to represent the supreme position of the gods or the king and the point of differentiation was in the way of illustration and cultural implications. In the religious period, the art of Christianity and Islamic art, Halo found a completely religious and divine aspect. Instead of being a symbol of authority and glorious worldliness, he showed his spiritual status.

Keywords


 ## ابن منظور، محمدبن مکرم. (1414) لسان العرب، چاپ سوم، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع (دار صادر). ## اتینگهاوزن، ریچارد و یارشاطر، احسان. (1379).اوج‌های درخشان هنر ایران. ترجمه هرمز عبدالهی و روئین پاکباز. چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه. ## افشاری فرکی مرتضی, آیت الهی حبیب اله, رجبی محمدعلی. (1389)  »بررسی روند نمادگرایی شمایل ها در نگارگری اسلامی از منظر نشانه شناسی «، مطالعات هنر اسلامی، دوره  7، شماره  13، صص 37 -54 . ## الیاده، میرچا. (1382). اسطوره، رؤیا. راز.) رؤیا منجم،  مترجم). تهران: نشر علم. ## برزین، پروین. (1356). » مفاهیم نقوش بر سفال دوران پیش از تاریخ«، نشریة هنـر و مـردم، سال 16، شماره 184- 185 صص، 125-121. ## بلخاری قهی، حسن. (1388). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. دفتر اول و دوم. وحدت وجود و وحدت شهود. کیمیای خیال. چاپ اول، تهران: نشر سوره مهر. ## جوادی، شهره. (1385). »سنگ نگاره خسرو پرویز در تاق بستان «. مجله باغ نظر. پائیز و زمستان. (6)، صص 49- 61. ## جورجینا، هرمان. (1373). تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان. (مهرداد وحدتی، مترجم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی. ## شایسته فر. مهناز. (1384). عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان و صفویان. چاپ اول، تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی. ## شایسته فر، مهناز. (1385). »جایگاه و نمود مذهب در نگارگری ایرانی. (ایلخانی و تیموری) «. دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی. سال سوم. پائیز ـ زمستان. (5)، صص 97-118. ## عبدلی، محمد و گرکنی، راضیه. (1391). اسطوره‌های شرق. چاپ اول، تهران: موسسه انتشاراتی جمال هنر. ## عفیفی، رحیم (1374). اساطیر فرهنگ ایران، ، چاپ اوّل، جلد 1. تهران: توس. ## عکاشه، ثروت. (1380). نگارگری اسلامی. (غلام رضا تهامی،مترجم). چاپ اول. تهران: حوزه هنری. ## فاطمی سعیدیان. (1347) اساطیر یونان، تهران: دانشگاه تهران. ## قبادی، حسینعلی. (1386) آیین آینه، چاپ اوّل، تهران: دانشگاه تربیت مدرّس. ## کربن. هانری. (1384). بن مایه‌های زرتشتی در فلسفه سهروردی.( محمود بهفروزی، مترجم). چاپ اول. تهران: انتشارات جامی. ## کوماراسوامی، آنانداکنتیش. (1382). مقدمه‌ای بر هنر هند. (امیر حسین ذکرگو، مترجم). چاپ اول، تهران: انتشارات روزنه. ## کریمی علیرضا، نصری امیر (1391) »مطالعه تطبیقی نقوش معراج حضرت محمد (ص) و رستاخیز حضرت عیسی (ع) «، دو فصلنامه نقش مایه، بهار 1391, دوره 5, شماره 10، صص 43 - 56 . ## گیرشمن، رمان. (1370). هنر ایران در دوره پارتی و ساسانی.( بهرام فره وشی، مترجم). چاپ اول، تهران: حوزه هنری. ## مصطفوی، حسن. (1368)  التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ## میرزائی مهر، علی اصغر. (1386). نقاشی‌های بقاع متبرکه در ایران. چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی. ## هارت، فردریک. (1382). سی و دو هزار سال تاریخ هنر، (هرمز ریاحی و موسی اکرمی،  مترجم).چاپ اول، تهران: نشر پیکان.هال، جیمز. (1387). فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب. (رقیه بهزادی، مترجم). چاپ سوم. تهران: فرهنگ معاصر. ## Cormack.R. (2000). byzantine Art, Oxford University press Gedacht Daniel C. (2004). Art and Religion in Ancient Rome, Rosen Publishing. ## Hartwig, M K. (2014) A Companion to Ancient Egyptian Art, John Wiley and Sons Ltd; Imprint Wiley-Blackwell. Kemp, Arthur (2017) children of Ra, BLURB Incorporated. Robertson, Martin (1981) Shorter History of Greek Art. ## Cambridge University Press.(access date 2015/08/20) www.vajehyab.com. ## www.ayine _mehr.persianblog.ir. (access date 1394/06/16) (access date 1394/06/16) www.iranatlas.info. ## www.nashibofaraz.blogsky.com. (access date 1394/06/16). ## http://engarmag.com/4936/ (access date 1394/04/01). ## http://www.theoi.com. ##