Mosques are places for spiritual presence of different kind of people which is decorated with various motifs. Oshtorjan Jame mosque is one of the most beautiful mosques in Ilkhanid era which is important in its entrance, alter and motifs and might be a challenging and open research issue. This mosque has aesthetic characteristics and special visual values. This paper introduces the Oshtorjan’s Jame mosque’s entrance in terms of motifs. This research aims to answer what and how visual and aesthetic values of Oshtorjan’s Jame mosque’s entrance and the motifs used in this architecture. According to results, it is specified that north entrance motifs are applied with stucco, brick and tile such as plants, geometric and graphic line. There is a conflict in simple walls without motifs and the entrance full of motifs which is thought provoking. In this mosque all kinds of Girih tiles and Eslimis are used. There is a symmetry in the entrance in terms of form and divisions, but it is observed the using symmetrical motifs of asymmetry.
## پاکباز، رویین.(1395). دایره المعارف هنر، چاپ اول، جلد یکم، تهران، فرهنگ معاصر. ## رجایی باغسرخی، سید امیر، سمیه بصیری.(1391). کتیبه نگاری بازشناسی هنرهای سنتی- اسلامی(4)، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. ## سجادی، علی.(1375). سیر تحول محراب در معماری اسلامی ایران از آغاز تا حمله مغول، جلد اول، چاپ اول، سازمان میراث فرهنگی کشور. ## شریف پور سویری، پروانه؛ بهمنی، پردیس.(1392). بررسی کاربرد ریتم در نقوش ایوان و فضای داخلی مسجدجامع اشترجان، اولین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی. ## لاله، هایده.(1380). تجلی قرآن در معماری اسلامی مسجدجامع اشترجان،گلستان قرآن، شماره 71، 21تا 26. ## مطیفی فرد، مرتضی.(1391). گچ بری، احیای هنرهای از یاد رفته، نشر نقش مانا. ## مکی نژاد، مهدی.(1387). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی: تزیینات معماری، سمت. ## نفیسی، مرسده.(1389). بررسی نقوش محرابهای گچبری دوره ایلخانی در شهرستان اصفهان و حومهی آن، دانشگاه هنر اصفهان. ## ویلسون، اوا.(1388). طرح های اسلامی، ترجمه محمدرضا ریاضی، سمت. ## هنرفر، لطف الله.(1353). پیربکران و اشترجان، هنر و مردم، شماره 138،2تا15.www.atlasy.ir(2017,march)##http://sinapress.ir/news/47319(2017,march)## http://khishkhan.com(2016,march) ## https://www.google.com(2017,June)
Nazeri, A., & Naghib Esfahani, S. (2016). A study of Aesthetic Values of Decorative Motifs in Northern Entrance of Oshtorjan Jame Mosque. Negarineh Islamic Art, 3(9), 22-35. doi: 10.22077/nia.2016.724
MLA
Afsaneh Nazeri; Shadi Naghib Esfahani. "A study of Aesthetic Values of Decorative Motifs in Northern Entrance of Oshtorjan Jame Mosque". Negarineh Islamic Art, 3, 9, 2016, 22-35. doi: 10.22077/nia.2016.724
HARVARD
Nazeri, A., Naghib Esfahani, S. (2016). 'A study of Aesthetic Values of Decorative Motifs in Northern Entrance of Oshtorjan Jame Mosque', Negarineh Islamic Art, 3(9), pp. 22-35. doi: 10.22077/nia.2016.724
VANCOUVER
Nazeri, A., Naghib Esfahani, S. A study of Aesthetic Values of Decorative Motifs in Northern Entrance of Oshtorjan Jame Mosque. Negarineh Islamic Art, 2016; 3(9): 22-35. doi: 10.22077/nia.2016.724