The Impact and Effects of the Old Handicrafts School and the National Museum of Art on Contemporary Iranian Painting Case Study: Mahmoud Farshchian

Document Type : Original Article

Author

PhD Candidate of Comparative and Analytic History of Islamic Arts, College of Fine Arts, University of Tehran

Abstract

The first and most influential center for traditional and national arts on the contemporary era of Iran was undoubtedly the “old Handicrafts School “, and in particular the National Arts Museum. The issue of this research is to found out their impact and effect on the works of Farshchian and the artist’s mutual influence at these art centers. In this article, which is “theoretical” and “descriptive-analytic” method, it has been tried to introduce the historical importance of the old Handicrafts School and the position of the National Arts Museum in Contemporary period with library and field information and documents, and the impact of these two centers of artistic flowmanship on the works of Farshchian and the artist’s influence on these centers will be reconsidered. The establishment of new school system and the Academy of Sciences and the continuity and necessity of this structure in the next schools, such as the old Handicrafts School, is the reason for the indirect impact of Farshchian’s works from this center. For this reason, numerous interviews with the artist and colleagues and their students and related images should be added. It also became apparent about how this influence was made, more indirectly and relative, through the professors of this system. Farshchian with the effective management of the National Directorate of the National Arts, staff training and drawing for the departmental workshops, and the creation of works of art, has had a significant impact on the young and contemporary Iranian painters.

Keywords


  • افتخاری، سید محمود .(1381). نگارگری ایران. تهران: زرین وسیمین.  
  •   بیرشک، احمد .(1373). گاهنامه تطبیقی سه هزار ساله (چاپ دوم). بنیاد دانشنامۀ بزرگ فارسی.  
  •   حصوری، علی .(1385). مبانی طراحی سنتی در ایران (چاپ دوم). چشمه.  
  •   رضائی­نبرد، امیر .(1396). نگار جاویدان. زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان. (با تقریظ محمود فرشچیان و پیشگفتار سید حسین نصر)فرهنگسرای میردشتی، زیر چاپ.  
  •   ساعتی با استاد (1344، مرداد)، هنر و مردم، شماره 34، 41 – 43.  
  •   صفائی، ابراهیم .(1356). تاریخچه هنرستان های هنرهای زیبای دختران و پسران. انتشارات ادارۀ کل آموزش هنری وزارت فرهنگ و هنر.  
  •   صور اسرافیل، شیرین .(1381). طراحان بزرگ فرش ایران: سیری در مراحل تحول طراحی فرش (چاپ دوم). تهران: پیکان.  
  •   قاضی میر احمد بن شرف الدین حسین منشی قمی .(1359). گلستان هنر (چاپ دوم؛ احمد سهیلی خوانساری، به تصحیح و اهتمام). کتابخانه منوچهری.  
  •   مجابی، جواد (1351، مرداد)، بهزاد: تصویرگر دنیای خیام، اطلاعات، شماره 13875. 
  •   مهر پویا، جمشید .(1367، آذر)، استاد حسین طاهرزاده بهزاد. موزه­ها. (شماره8)، 12- 23. 
  •   نقیبی، پرویز .(1357، 29 مهر)، یادداشت های آشنایی، تماشا، شماره  385. 
  •   نمایشگاه آثار استاد حسین بهزاد در آمریکا .(1335، زمستان)،  نقش و نگار، دورۀ اول، سال دوم. 
  •   هینیک، ناتالی .(1384). جامعه­شناسی هنر ( عبدالحسین نیک گهر، مترجم). آگه.