The term intellectual capital, in global competitions, has been used to deal with the intangible assets of countries and organizations as their value added resources in recent years. As a modern scientific tools, the identification and use of this capital and also its subsidiaries including structural capital, customer capital, and human capital are used to improve countries and organizations entrepreneurship, and to reach to a competitive state. The aim of this research is identifying capabilities and competitive advantages of Iran hand knotted carpet in global markets in comparison to the known intellectual capital branches. A qualitative analytic approach and library based data collection were the research methods used in the present study. To put it in a nutshell, findings demonstrate that there are many advantages in producing and exporting hand-knotted Persian rugs, identifying and utilizing these capacities as the national artisticindustrial intellectual capital in a correct way, will help preserve and improve its position in the global markets. This research recommend that the carpet organization managers, with the support of the construction of carpet weaving complexes, provide the opportunity to utilization of the intellectual capital assets of Iran hand knotted carpets.
آسایش، نعمت ا... و فرجی، مرتضی (1387)، «بررسی نظام تولید و توزیع فرش دست بافت به منظور ارایه راهکار مناسب با تکیه بر تبدیل نظام کششی به نظام فشاری» فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره 11، صص56-41 .
آذرپاد، حسن و حشمتی رضوی، فضل ا... (1383)، فرشنامه ایران، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
آیت الهی، حبیب (1385)، «سنت گرایی و سنت گریزی در طراحی فرش»، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره 4و5، صص10-5 .
احمدی، محمد، حاتمی زاده، نیکتا و محمد علی حسینی (1395)، «شناسایی و دسته بندی مفاهیم و مولفه های سرمایه فکری در سازمان»، نشریه مدیریت ارتقای سلامت، دوره 5، شماره 3، صص 15-27.
بهرامی، محمدصادق (1395)، «سهم ما از دانش»، ماهنامه امواج دانش، سال اول، شماره 3، صص 3-3.
بختیاری، نادر، موسی خانی، محمد (1394)، «بررسی رابطه سرمایه فکری و عملکرد پژوهشی در میان اعضای هیات علمی» نشریه علمی پژهشی فناوری آموزش، جلد 10، شماره 2، صص 165-174.
حصوری ، علی (1381) ؛ مبانی طراحی سنتی ایران ، تهران: نشر چشمه .
حیدری، سید عباس، سعیدی، نیما و سعیده زنده یاد (1393)، «مدیریت سرمایه های فکری: راهبرد نوین توسعه توان رقابتی صنعت فرش در هزاره سوم» فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 70، صص 133-164.
حیدری، سید عباس، سعیدی، نیما (1390)، «بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور»، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره 19، صص83-97.
خاکسارآستانه، حمیده و دیگران (1387)، «تعیین مزیت نسبی و شناسایی بازارهای هدف فرش دست بافت ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره 11، صص124-113 .
چیت سازیان، امیر حسین (1392)، «راهبرد مدیریت دانش در نظام فرش دستبافت ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره23، صص6-5 .
زنجیردار، مجید و کهن، علی (1386)، «اندازه گیری و گزارش سرمایه فکری»، ماهنامه اتاق بازرگانی ایران، شماره 10و11 ، صص12-10 .
سید جوادین، سید رضا و همکاران (1389)، «ارزیابی تاثیر برند بر وفاداری مشتریان صنعتی» فصلنامه علمی- پژوهشی چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 36، صص 73-57 .
شیخی،ایوب، اسکندری، قاسم و احمد ولی زاده، «رتبه بندی شاخصهای سنجش سرمایه فکری با استفاده از تکنیک فازی»، فصلنامه: پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، سال دوم، شمار سوم، صص 15-26.
فنی، زهره و پرویز آقایی (1393). سنجش و تحلیل میزان ادغام کلان شهرهای تهران و استانبول در فرآیند جهانی شدن، فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، سال پنجم، شماره 13، تهران: مرکز ملی جهانی شدن.
قلیچ لی، بهروز و مشبکی، اصغر (1385)، «نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری در سازمان»، فصلنامه علمی- پژوهشی دانش مدیریت، سال 19، شماره 75، صص 147-125 .
طراوت، اکبری (1395)، «بررسی تاثیر مولفه های سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی»،نشریه شباک، دوره 2، شماره 8-9. صص 19-27.
عباسی، البرز (1384)، «بررسی تاثیر مدل های مختلف کسب و کار بر سرمایه فکری»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، دانشکده اقتصاد و حسابداری.
عطافر، علی و علینقیان، نسرین (1387)، «مروری بر مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری»، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت فردا، سال ششم، شماره 20، صص35-25 .
نیازی، محسن و چیت سازیان،امیرحسین(1386)،«نقش فرهنگ اشتغال و کار بیرون از خانه در وضعیت قالی بافی» فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره 6و7، صص 124-107.
Muhammad Bashir (2013). Knowledge Economy Index (KEI) 2012 Rankings for Islamic Countries and Assessment of KEI Indicators for Pakistan. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences November 2013, Vol. 2, No. 6. 23-43.
Mirzaee, A. (2015). The Competitive Advantages of Iranian Hand Woven Carpet Regarding the Intellectual Capital Perspective. Negarineh Islamic Art, 2(7.8), 42-53. doi: 10.22077/nia.2015.648
MLA
Abdollah Mirzaee. "The Competitive Advantages of Iranian Hand Woven Carpet Regarding the Intellectual Capital Perspective". Negarineh Islamic Art, 2, 7.8, 2015, 42-53. doi: 10.22077/nia.2015.648
HARVARD
Mirzaee, A. (2015). 'The Competitive Advantages of Iranian Hand Woven Carpet Regarding the Intellectual Capital Perspective', Negarineh Islamic Art, 2(7.8), pp. 42-53. doi: 10.22077/nia.2015.648
VANCOUVER
Mirzaee, A. The Competitive Advantages of Iranian Hand Woven Carpet Regarding the Intellectual Capital Perspective. Negarineh Islamic Art, 2015; 2(7.8): 42-53. doi: 10.22077/nia.2015.648