Iran is a manifestation land of many myths that their presence and appearance in the lap of art and literature has flourished and perpetuated. The myths have been analyzed many times, but still have the capacity to be evaluated with fresh perspective and attitude. Great works such as Attar, Suhrawardi, Hafiz and Saadi, who despite many research, still give us new visions. One of the great works is Attar’s Conference of the Birds. The theme of that is reaching to Simorgh in form of far-fetched and unattainable myth. Simorgh includes profound concepts with different aspects of mythological, epic and mystic. Hence the question arises that what is the role of the Simorgh image interaction system on Attar’s literary Conference of the Birds. The requirement to respond to it is the narrative line that starts with the epic Simorgh and ends with the mystical one. From this perspective, in the first part the legendary character of Simorgh is studied in the Persian literature. Then, the role of the mythical bird analysis in mystical literature with emphasis on Attar’s Conference of the Birds is analyzed and finally an analysis of the implementation of the presence or absence of insightful relations between Attar’s Simorgh literary system and its contemporary paintings is conducted. The result indicated a clear difference between the two Simorgh presented in mystical and mythological narratives plus lack of demonstrating the picture firstly due to religious commitments and iconoclasm in second type Simorgh because of the presence of this bird as the national legendary-epic symbol.
قرآن کریم (1390)، ترجمه و توضیحات بهاالدین خرمشاهی، چاپ هفتم، تهران: دوستان.
اسلامی ندوشن، محمد (1351)، داستان داستان ها، چاپ دوم، تهران: طوس.
اشرف زاده، رضا (1373)، تجلی رمز و روایت در شعر عطار نیشابوری، تهران: اساطیر.
باخزری، ابو المفاخر یحیی (1383)، اوراد الاحباب و فصوص الاداب، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
بندهشن هندی، متنی به زبان پارسی میانه(پهلوی ساسانی) (1386)، تصحیح و ترجمه رقیه بهزادی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. بهار، مهرداد (1384)، پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ پنجم، تهران: آگاه.
پوپ، آرتور اپهام، فیلیس اکرمن (1387)،سیری در هنر ایران از پیش از تاریخ تا امروز،جلد پنجم، چاپ اول، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
تقی، شکوفه (1387)، دو بالِ خرد (عرفان و فلسفه در رساله الطیر ابن سینا)، چاپ دوم، تهران: مرکز.
دینکرد (1381)، ترجمه فریدون فضیلت، تهران: فرهنگ دهخدا.
زکریای صیرفی، محمد، پرویز اذکائی (1384)، حکیم رازی (حکمت طبیعی و نظامی فلسفی)،تهران، طرح نو.
سلطانی گرد فرامرزی، علی (1372)،سیمرغ در قلمرو فرهنگ ایران، تهران: مبتکران.
سهروردی، شیخ شهاب الدین (1386) آثار فارسی شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ مقتول)، چاپ سوم، تهران: سبکباران.
شهدادی، جهانگیر (1384)، گل مرغ دریچه ای به زیبایی شناسی ایران، تهران: کتاب خورشید.
عطار نیشابوری، شیح فرید الدین محمد (1378) منطق الطیر«مقامات طیور»، به اهتمام سید صادق گوهرین، چاپ چهاردهم، تهران: علمی فرهنگی.
قاضی شکیب ، نعمت اله (1343)،بسوی سیمرغ«منظومه ی منطق الطیر اثر شیخ عطار نیشابوری به نثر پارسی»،تهران: خیام.
Doosti, M. (2015). Pictorial Insightful Relationship of Simorgh and Its Literary System with the Conference of Birds. Negarineh Islamic Art, 2(6), 71-83. doi: 10.22077/nia.2015.567
MLA
Mina Doosti. "Pictorial Insightful Relationship of Simorgh and Its Literary System with the Conference of Birds". Negarineh Islamic Art, 2, 6, 2015, 71-83. doi: 10.22077/nia.2015.567
HARVARD
Doosti, M. (2015). 'Pictorial Insightful Relationship of Simorgh and Its Literary System with the Conference of Birds', Negarineh Islamic Art, 2(6), pp. 71-83. doi: 10.22077/nia.2015.567
VANCOUVER
Doosti, M. Pictorial Insightful Relationship of Simorgh and Its Literary System with the Conference of Birds. Negarineh Islamic Art, 2015; 2(6): 71-83. doi: 10.22077/nia.2015.567