Iran art in different historical periods is rooted in the spirits of the mind and thoughts of the artists manifested in different forms. One of the common forms of Iranian art is manuscript and its light is a great art of miniature. This is one of the Iranian noble arts which in addition to its aesthetic aspect, it carries symbolic concepts of philosophy, mysticism and logic. A number of these valuable manuscripts and miniatures are held in the libraries and museums at all over of Iran. Due to history of this city in production of manuscripts, Tabriz Central Library is one of the main libraries holding these manuscripts. This research was examined the physical and aesthetic features of these manuscripts and introduced one sample of manuscript with literary subject. In this regard, among numerous valuable and pictorial manuscripts in this library, the manuscript of Yusuf and Zoliekha (1866, Tehran School (Qajar period)) and its miniatures have been examined from semantic and aesthetic perspectives. The results were shown that manuscript contains aesthetic elements such as composition, lack of dimensionality, color, light and literary and religious content in addition to physical elements and common structure in Iranian- Islamic traditional miniature. The subject of this inscription is the story of the prophet Yusuf mentioned explicitly in Quran which illustrated issues such Zolikha suit, throwing Yusuf, Egyptian women cutting their fingers by seeing his face, imprisoning Yusuf in pictorial way.
اپهام پوپ، آرتور، (1378). سیر و صور نقاشی ایرانی، ترجمه یعقوب آژند، تهران، انتشارات مولی.
احمدپناه، ابوتراب، (1387). زیباییشناسی نگارههای داستان حضرت آدم(ع) در نسخ خطی عهد صفوی، هنر اسلامی، شماره 8، بهار و تابستان، صص 52-41.
اسدی، الهام، (78-79). بررسی تصاویر کتب چاپ سنگی، پایاننامه کارشناسی، رشته نقاشی، دانشگاه تهران.
اسکارچیا، روبرتو، (1384). هنر صفوی، زند، قاجار، ترجمه یعقوب آژند، تهران، انتشارات مولی، چاپ دوم. اشتری، مهدی، (1386). هنر مینیاتورسازی و نقاشی ایرانی، تهران، انتشارات گوتنبرگ.
آفرین، فریده، (1389). تحلیل واقعگرایی در نگارگری ایرانی از دوره تیموری تا قاجار، هنراسلامی، شماره 12، صص 72-54.
باغچی، سرپیل، (1385) به نقل از دفتر سازمانهای بینالمللی ازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجموعه مقالات کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی، تهران، انتشارات بین المللی الهدی.
بلخاری قهی، حسن، (1386). حکمت، هنر و زیبایی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پولیاکووا، ی.آ و رحیمووا، ز.ای، (1381). نقاشی و ادبیات ایران، ترجمه زهره فیضی، انتشارات روزنه.
خزائی، محمد و افهمی، رضا، (1383). نقش بیننده در فضای نگارگری ایرانی، هنر اسلامی، شماره1، صص 30-17.
رجبی، محمدعلی و خوشنظر، سید رحیم،(1388). نظریههای نور در نگارهای ایرانی، ماه هنر، شماره 129، صص 44-32.
شاهحسینی، بهنام، (1386). گردش در طبیعت در نگارگری ایرانی، فرهنگ مردم، شماره 29-30، صص 130-123.
شریفزاده، سید عبدالمجید، (1383). تاریخ نگارگری، تهران، انتشارات کمال هنر.
کربن، هانری، (1379). انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمه فرامرز جواهری نیا، تهران، انتشارات گلبان.
کریمی، پانته، (1377-78). بررسی عوامل بصری روزنامههای چاپ سنگی دوره قاجار، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر.
Motafaker Azad, M., & Paydar Fard, A. (2015). Survey Characteristics of Illustrated Manuscripts
Case study: Examine an Example of Literary Manuscripts Held in Tabriz Central Library. Negarineh Islamic Art, 2(6), 56-70. doi: 10.22077/nia.2015.566
MLA
Maryam Motafaker Azad; Arezoo Paydar Fard. "Survey Characteristics of Illustrated Manuscripts
Case study: Examine an Example of Literary Manuscripts Held in Tabriz Central Library". Negarineh Islamic Art, 2, 6, 2015, 56-70. doi: 10.22077/nia.2015.566
HARVARD
Motafaker Azad, M., Paydar Fard, A. (2015). 'Survey Characteristics of Illustrated Manuscripts
Case study: Examine an Example of Literary Manuscripts Held in Tabriz Central Library', Negarineh Islamic Art, 2(6), pp. 56-70. doi: 10.22077/nia.2015.566
VANCOUVER
Motafaker Azad, M., Paydar Fard, A. Survey Characteristics of Illustrated Manuscripts
Case study: Examine an Example of Literary Manuscripts Held in Tabriz Central Library. Negarineh Islamic Art, 2015; 2(6): 56-70. doi: 10.22077/nia.2015.566