The role of horse in Iranian mythology myths from beginning to place the deities are in bold. In addition of the importance of horses in cargo at the myth, battlefield and accompanying hunter in the hunting field is remarkable. The animal motifs in multiple courses in Iran’s artwork are visible. Given the importance of this motif in art works at this study was to evaluate the horse from myth to perpetuate, its role and relationship of these motifs with motifs of mythological’s carpet. The main research question is whether the image of a horse on the carpet by means of mythological and religious role in Iranian culture correspond horse? In this study, library, analytical research methods and descriptive methods of data collection was used. The results of this study was shown that despite the presence of this animal motif rugs regardless of the meaning of the mythic image of the beast Hunter horse in the field and the importance of hunting and hunting in Iranian culture because of the picture of a horse on the carpet Semantic consistency of Iranian mythology, there was no image of the motif on the carpet.
دهخدا، علی اکبر، (1372). لغت نامه، چاپ اول (دوره جدید)، تهران، دانشگاه تهران.
دیاکونوف، ایگورمیخائیلویچ، (1380). تاریخ ماد، ترجمه کریم کشاورز،چاپ دوم، تهران، علمی فرهنگی.
رضایی نبرد، امیر، (1388). «جایگاه اسب در اثار استاد محمود فرشچیان»، نگره، شماره 12، صص93-71.
شاله، فیلسین، (1346). تاریخ مختصر ادیان بزرگ، مترجم: منوچهر خدایار محبی، چاپ سوم، تهران، دانشگاه تهران.
شمیسا، سیروس، (1375). بیان، چاپ چهارم، تهران، انتشارات فردوس.
صباغ پور آرانی، طیبه، (1388). «مطالعه تطبیقی جلوههای شکار دردورهی صفویه و قاجاریه»، نگره، ش10، صص 79-65. -صوراسرافیل، شیرین، (1381). طراحان بزرگ فرش ایران، چاپ دوم، تهران، پیکان.
یاپور، جلیل، (بی تا). مادها و بنیان گذاری نخستین شاهنشاهی در غرب فلات ایران، تهران، انجمن آثار ملی.
طالب پور، فریده؛ پرهام، ماندانا، (1388). جایگاه اسب در هنر ایران باستان، جلوه ی هنر، شماره 1، صص12-5.
فریدنژاد، شروین، (1384). «اسب و سوار در هنر ساسانی»، کتاب ماه هنر، شماره 89و90 ، صص155- 148.
فریه، ر.دبلیو، (1374). هنرهای ایران، ترجمه پرویز مرزبان، چاپ اول، تهران، موسسه نشر و پژوهش فرزان.
قائمی، فرزاد؛ یاحقی، محمد جعفر، (1388). «اسب پرکابردترین نمادینه ی جانوری در شاهنامه و نقش آن در تکامل کهن الگوی قهرمان»، فصلنامه زبان و ادبیات پارسی، شماره 42، صص26-9.
کریستن سن، آرتور، (1372). ایران در زمان ساسانیان، مترجم: رشید یاسمی، تهران، ساحل.
گروه نویسندگان، (1384). تاریخ و هنر فرش بافی در ایران (بر اساس دایره المعارف ایرانیکا)، زیر نظر احسان یارشاطر، ترجمه ر. لعلی خمسه، چاپ اول، تهران، نیلوفر.
ماحوزی، مهدی، (1377). «اسب در ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، صص235-209.
معیالدینی، فاطمه؛ مهرابیزاده هنرمند، مانیا، (1388). «بررسی تطبیقی نقش اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانی»، مطالعات ایرانی، شماره 15، صص 239-258.
معین، محمد، (1375). فرهنگ فارسی معین، چاپ نهم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
یاحقی، محمدجعفر، (1386). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی، چاپ دوم، تهران، سروش
Rahim Por, S. (2015). Study on the Status of Horse from Mythical to Continuity its Role on Carpet. Negarineh Islamic Art, 2(6), 21-36. doi: 10.22077/nia.2015.564
MLA
Shahdokht Rahim Por. "Study on the Status of Horse from Mythical to Continuity its Role on Carpet". Negarineh Islamic Art, 2, 6, 2015, 21-36. doi: 10.22077/nia.2015.564
HARVARD
Rahim Por, S. (2015). 'Study on the Status of Horse from Mythical to Continuity its Role on Carpet', Negarineh Islamic Art, 2(6), pp. 21-36. doi: 10.22077/nia.2015.564
VANCOUVER
Rahim Por, S. Study on the Status of Horse from Mythical to Continuity its Role on Carpet. Negarineh Islamic Art, 2015; 2(6): 21-36. doi: 10.22077/nia.2015.564