Study of Rostam and Div-e Sepid Paintings in Miniature

Authors

Abstract

Shahnameh of Ferdowsi as a valuable and inspiring resource, since appearance was welcomed by artists and artisans of the Islamic era. Since Ferdowsi described the epic stories in his book so meticulous and attentive and full of beauty, Persian painters decorated Shahnama’s books with illustration of battle scenes between two power of good and evil. The story of the battle of Rustam and white demon (Div-e Sepid) is one of the most famous story in the seventh labor (Khan-e Haftum).This scene also was painted repeatedly in the Shahnameh manuscripts in different painting schools. This research is about this scene in the illustrations in Shiraz, Herat, Tabriz, and Isfahan schools in Iran which all of them are very important painting schools of Iran. This study is written via descriptive and analytical methods. Vast surveys showed some specific and indicative differences in backgrounds of images, how they shows portraits of heroes and characters or scenes, also composition of colors, clothes and rules of perspective in the painting of the scene in various schools. Determination and differentiation or participation of qualities in paintings of the scene of Shahnama beside of other scenes will be able to contrive for more knowledge of properties of these four schools and their differences from each other from the eighth century A.H to 11 A.H.

Keywords


  • آتابای، بدری، (1353). فهرست دیوان‌های خطّی، جلد دوم، تهران، کتابخانه سلطنتی. 
  •  آدامووا، ا.ت؛ و گیوزالیان، (1383). نگاره‌هایشاهنامه، زهره فیضی، تهران، فرهنگستان هنر. 
  • آروند، امیر، (1392)، «میراث فرهنگی ایران در موزه‌های جهان»، بخارا، سال پانزدهم، شماره 93، صص 125-132. 
  •  آژند، یعقوب، (1387). مکتب نگارگری هرات، تهران، فرهنگستان هنر. 
  •  آژند، یعقوب، (1387). مکتب نگارگری شیراز، تهران، فرهنگستان هنر. 
  •  پاکباز، رویین، (1383). نقاشیایرانیازدیربازتاامروز، چاپ سوم، تهران، نشر زرین و سیمین. 
  •  تسلیمی، علی و سید مجتبی میرمیران، (1389)، «فرآیند فردیت در شاهنامه با تکیه بر شخصیت رستم»، مجله ادب پژوهی، شماره چهاردهم، صص 29-48. 
  •  تقوی، علی و ابوالقاسم رادفر، (1389)، «تأثیر و حضور شاهنامه در برخی هنرهای ایرانی»، کهن نامهٔ ادب پارسی، سال اول، شماره دوم، صص 1-13. 
  •  حسینی، مهدی، (1388)، «شاهنامه محمد جوکی»، نامهٔ هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره 4، صص 35 تا 50. 
  •  حسینی‌راد، عبدالمجید، (1392)، «پژوهشی برای معرفی شاهنامه مصور نویافته از دورهٔ صفوی (شاهنامه شاملو) متعلق به کتابخانهٔ کاخ موزهٔ نیاوران»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 18 شماره 4، 43-54. 
  •  رابینسن، ب؛ و (1376)، هنرنگارگریایران، یعقوب آژند، چاپ اول، تهران، مولی. 
  •  راشد محصل، محمدرضا و فاطمه حسین‌زاده هرویان، (1392)، «بررسی پیرنگ، شخصیت‌پردازی، توصیف، زاویه دید و تصویرپردازی در داستان نبرد رستم با دیو سپید»، مجله متن شناسی ادب فارسی، سال چهل و نهم، دوره جدید سال پنجم، شماره 2(پیاپی 18)، صص 121-138. 
  •  شاه‌پسند حسین‌آبادی، پروین، (1388)، «نبردهای تن‌ به‌ تن رستم در نسخه خطی شاهنامه رشید امحفوظ در کتابخانه کاخ گلستان»، مطالعات هنر اسلامی، شماره یازدهم، صص 133-148. 
  •  شاهنامه فردوسی، (1378)، بر اساس چاپ مسکو، تهران، زهره. 
  •  عبدی، ناهید، (1393)، «بررسی نقش‌مایه‌های آیکونوگرافیک از ورای دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی»، کیمیای هنر، سال اول، شماره 3، صص 99- 103. 
  •  متقالچی، محمود، (1391)، «شاهنامهٔ فردوسی، نسخه دست‌نویس محمد جوکی»، بخارا، سال پانزدهم، شماره 88-89. 
  •  م. مقدم اشرفی، (1367)، همگانی نقاشی با ادبیات، روئین پاکباز، تهران، نشر نگاه. 
  •  مؤمنی، مهرداد، (1388)، «نگاهی به مینیاتورهای چند کتاب از ایران در موزه نسخ خطی ماتنداران ایروان»، پیام بهارستان، سال دوم شماره 6، صص 465-470. 
  •  www.aftabandishe.blogfa.COM