Thematic Analysis of Human Figures in Qajar Calico Molds Preserved in Golestan Palace Museum

Document Type : Original Article

Author

Iran UNIVERSITY of Art

10.22077/nia.2024.8037.1871

Abstract

 
As a major reservoir of Qajar art heritage, Golestan Palace Museum houses nearly thirty calico (Qalamkar) molds, of which seven depict human figures. The peak of calico art is often associated with the Safavid era, with the predominant themes of this print art, across all period, particularly Qajar era, being largely centered around botanical imagery. This study aims to examine the thematic elements of those Qajar calico molds that contain human figures in order to challenge demonstrative themes in these molds in relation to visual arts of the time such as painting, while proving presence of human figures in the calico molds of that period, identifying them conceptually. Therefore, the question of the research is “How can Qajar calico molds (of Golestan Palace Museum) be thematically assessed by examining their human figures?” This historical research was conducted using a descriptive-analytical approach, with its data being gathered through documentary and field method. The findings revealed that the human figures depicted in these Qajar calico molds were demonstrated in a somewhat naturalistic style making it possible to read them in comparison with other visual arts of the period. These figures contribute to construction of forms and, more importantly, to the methods of representation of the contemporary visual arts of the Qajar era. It appears that these calico molds were used for preparation of textiles with sceneries of Mi’raj of the Prophet Mohammad and depictions of Shah Abbas Safavi and Nader Shah, as well as butlers, musician, and servants. Therefore, it can be asserted that they reflect religious, royal and ceremonial themes, with examples of elements contributing to formation of royal circles being more prominent, similar to other cultural and artistic expressions of the era.

Keywords

Main Subjects


امانت، عباس. (1383). قبله عالم. ترجمه حسن کامشاد. تهران: کارنامه و مهرگان.
انصاری رنانی، قاسم و کرمانی، قنبرعلی. (1380). تجارت در دوره قاجاریه. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
اولیویه، گیوم آنتوان. (1371). تاریخ اجتماعی اقتصادی در دوران آغازین عصر قاجاریه. ترجمه محمدطاهر میرزا. تصحیح غلامرضا ورهرام. تهران: اطلاعات.
آژند، یعقوب. (1389). نگارگری ایران. جلد دوم. تهران: سمت.
آوری، پیتر، هامبلی، گاوین و ملویل، چارلز. (1401). تاریخ ایران کمبریج: قاجاریه. ترجمه تیمور قادری. جلد هفتم. تهران: مهتاب.
بیشوپ، ایزابلا. (1375). از بیستون تا زردکوه بختیاری. ترجمه مهراب امیری. تهران: سپند.
بهارلو، علیرضا و فهیمی­فر، علی­اصغر. (1396). «عناصر زیبایی­شناختی در دیوارنگاره­های قاجاری معراج پیامبر (ص)». دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. 5 (13): 110- 75.
پاریزی، زینب. (1396). بررسی ویژگی های فنی و هنری مهرهای قلمکار عصر قاجار بر اساس نمونه های موجود در موزه­های تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته صنایع­دستی. به راهنمایی احمد تندی. تهران: دانشگاه هنر.
پاکباز، رویین. (1385). نقاشی ایران. چاپ پنجم. تهران: زرین و سیمین.
تام­سن، منصور. (1389). طراحی نقوش سنتی. چاپ دهم. تهران: سهامی خاص.
تانکوانی، ژی. ام. (1383). نامه­هایی دربارة ایران و ترکیة آسیا. ترجمه علی­اصغر سعیدی. تهران: چشمه.
جعفری دهکردی، ناهید. (1395). «مضامین به کار رفته در پارچه های زربفت صفوی منقش به اشکال انسانی با تأکید بر عصر شاه عباس صفوی». نگارینه هنر اسلامی. 3 (10): 84- 70.
دالمانی، هانری رنه. (1378). از خراسان تا بختیاری. ترجمه غلامرضا سمیعی. جلد اول. تهران: طاووس.
دیولافوا، ژان. (1332). سفرنامه ایران و کلده. ترجمه همایون فره­وشی. تهران: خیام.
روح­فر، زهره. (1380). «پیراهن نادعلی با جامه فتح». کتاب ماه هنر. 4 (31): 36- 34.
روششوار، ژولین دو. (1378). خاطرات سفر ایران. ترجمه مهران توکلی. تهران: نی.
ژوبر، پ. امده. (1347). مسافرت در ارمنستان و ایران. ترجمه علیقلی اعتماد مقدم. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
سیف، هادی. (1397). کتاب قلمکار نقاشی. ترجمه بهرام سیدآقازاده. تهران: سازمان زیباسازی تهران.
شیل، مری. (1368). خاطرات لیدی شیل. ترجمه حسن ابوترابیان. چاپ دوم. تهران: نشرنو.
علیمحمدی اردکانی. جواد. (1392). همگامی ادبیات و نقاشی قاجار. تهران: یساولی.
عیسوی، چارلز. (1388). تاریخ اقتصادی ایران (قاجاریه (۱۳۲۲- ۱۲۱۵ هـ.ق.)). ترجمه یعقوب آژند. چاپ سوم. تهران: گستره.
غیاثیان، محمدرضا. (1399). «مقدمه­ای بر شناخت چیت­سازی کاشان با تکیه بر یک سند نویافته». دوفصلنامه پژوهش هنر. 10 (20): 28- 13.
فوروکاوا، نوبویوشی. (1384). سفرنامه فوروکاوا: عضو هیأت اجرایی نخستین سفارت ژاپن به ایران در دوره قاجار (1297 هـ ق/ 1880 م.). ترجمه هاشم رجب­زاده و کینیجی­ئه اورا. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
کوزنتسوا، ن. ا؛ کولاگینا، ل. م. و تروبتسکوی، و.و. (1386). پژوهش­هایی پیرامون تاریخ نوین ایران. ترجمه سیروس ایزدی و میترادات ایزدی. چاپ دوم. تهران: ورجاوند و زواره.
ماساهارو، یوشیدا. (1390). سفرنامه نخستین فرستاده سفیر ژاپن به ایران (1297 هـ.ق/ 1880 م.). ترجمه هاشم رجب­زاده. چاپ دوم. مشهد: آستان قدس رضوی.
مافی­تبار، آمنه. (1400). « نشانه‌های تصویری تنعم در تک ‌پیکر نگاری‌های درباری زنانة عصر زند و قاجار در قیاس با نگارگری مکتب اصفهان». فصلنامه پیکره. 10 (25): 49- 34.
معصومی، غلامرضا. (1393). دایره­المعارف اساطیر و آیین­های باستانی جهان. جلد سوم. تهران: سوره مهر.
موریه، جیمز. (1386). سفرنامه جیمز موریه (سفر یکم). ترجمه ابوالقاسم سری. جلد دوم. تهران: توس.
مونسی سرخه، مریم و حسین­زاده، سارا. (1396). «عوامل فرهنگی مؤثر بر دگرگونی نقشمایه­های انسانی در پارچه­های دوره صفوی و اول قاجار». فصلنامه مطالعات هنر اسلامی. 13 (28): 41- 21.
مونسی سرخه، مریم و حسین­زاده، سارا. (1398). «تطابق مضامین نقوش تزیینی در دیوارنگاره­های حمام مهدی­قلی­خان مشهد و سه پارچه قلمکار دوره قاجار». فصلنامه نگارینه هنر اسلامی. 6 (18): 127- 119.
مونسی سرخه، مریم و حسین­زاده، سارا. (1398). نقشمایه­های انسانی در منسوجات ایرانی. تهران: آبان.
وردن، جنیفر و بیکر، پاتریشیا. (1396). منسوجات ایرانی. ترجمه مهران محبوبی. تهران: نظر.
وکیلی، هادی و لعل شاطری، مصطفی. (1394). «بررسی میزان انطباق تصویر براق در معراج‌نگاری‌های عصر قاجار با روایات اسلامی». فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. 6 (20): 70- 49.
هولتسر، ارنست. (1355). ایران در یک­صد و سی سال پیش. ترجمه محمد عاصمی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
 
URL1:https://collections.vam.ac.uk/item/O145537/hanging-unknown/ (Access Date: 7/15/2024)
URL2: https://collections.vam.ac.uk/item/O154562/dress-fabric-unknown/(Access Date: 7/15/2024)
URL3: https://collections.vam.ac.uk/item/O1137506/qalamkari-textile/(Access Date: 7/15/2024)
URL4: https://collections.vam.ac.uk/item/O1277065/imam-ali-woodblock/(Access Date: 7/15/2024)
URL5: https://collections.vam.ac.uk/item/O321779/textile-printing-block/(Access Date: 7/15/2024)
URL6: https://collections.vam.ac.uk/item/O321778/textile-printing-block/(Access Date: 7/15/2024)
URL7: https://collections.vam.ac.uk/item/O321789/textile-printing-block/(Access Date: 7/15/2024)
URL8: https://www.lot-art.com/auction-lots/Two-leaves-from-a-manuscript-of-poetry-with-illustrations-depicting-the-Miraj-and-a-scene-of-pupils-with-a-scholar-Qajar-Pers/ (Access Date: 7/15/2024)
URL9: https://www.britishmuseum.org/collection/object/AA_Sykes-541/(Access Date: 7/15/2024)
URL10: https://www.roseberys.co.uk/a0451-lot-487204?el=487204&lo=&pp=96(Access Date: 7/15/2024)
URL11: https://www.bonhams.com/auction/21722/lot/9/a-young-lady-in-a-coquettish-pose-in-an-interior-holding-a-wine-bottle-and-glass-a-cat-seated-with-her-qajar-persia-early-19th-century/(Access Date: 7/15/2024)
URL12:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Large_Portrait_of_Crown_Prince_'Abbas_Mirza,_attributable_to_Mihr_'Ali,_Persia,_Qajar,_circa_1800.jpg (Access Date: 7/15/2024)