آژند، یعقوب (1389). نگارگری ایران. تهران: مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی.
ابراهیمزاده، سیدوحید؛ سهیلی، جمالالدین (1399). «مطالعۀ تطبیقی منظومههای غنایی عاشقانۀ ادبیات ایران در کاشینگارههای دورۀ قاجار (مطالعۀ موردی: کاشینگارههای خانۀ دکتر محسن مقدم)»، جلوۀ هنر، شمارۀ2، ص. 18ـ7.
ابراهیمی، حمیدرضا (1348). راهنمای تمبرهای ایران: قاجار، پهلوی، جمهوری اسلامی. تهران: آرویج ایرانیان.
اسدپور، علی (1393). «تحلیل ماهیت و ساختار بازنمایی فضای شهری در کاشیکاری قاجاری (مورد مطالعه: کاخ گلستان تهران)». پژوهشهای منظر شهر، شمارۀ1، ص. 16ـ7.
اسکارچیا، جیان روبرتو (1376). اماکن هنری ایران. مترجم: یعقوب آژند، تهران: مولی.
افشارمهاجر، کامران (1384). هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران: دانشگاه هنر.
بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کوروش؛ سلطانزاده، حسین (1390). «بررسی تطبیقی نقوش کاشیکاری دو مسجدمدرسۀ چهارباغ و سید اصفهان». مطالعات تطبیقی هنر، شمارۀ2، ص. 16ـ1.
پنجهباشی، الهه؛ فرهد، فرنیا (1396). «خورشید و فرشته، نمادی از زن در کاشیهای کاخ گلستان». زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، شمارۀ4، ص. 528ـ511.
حشمتی، احمدرضا؛ دولتآبادی، فریبرز (1399). «مقدمهای بر شناخت معماری کاخهای تهران در دورۀ قاجار». مطالعات باستانشناسی پارسه، شمارۀ4، ص. 183ـ167.
حاتم، جمشید. (1387). نگاهی به نقاشی قاجار. نقش مایه، 1(2)، 29-36.
خوبی، سمینه؛ لاری، مریم (1397). «میوهنگاری در کاشیهای کاخ گلستان». اثر، شمارۀ۳۹، ص. 40ـ29.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامۀ دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
ذکاء، یحیی (1376). عکاسان پیشگام در ایران: سیر تحول عکاسی در دوران قاجاریه. تهران: علمی فرهنگی.
رحیمپور، شهدخت (1394). «بررسی جایگاه اسب از اسطوره تا تداوم نقش آن بر فرش». ص. 21-36.
رضاییانور، مریم (1399). «بررسی طرح در کاشیکاری دورۀ قاجار در تهران (مطالعۀ موردی: کاخموزۀ گلستان)». شباک، شمارۀ3، ص. 311ـ122.
رضایی نبیی، سیدمهدی؛ صالحی تبریزی، منا (1391). «بررسی نفوذ معماری نئوکالسیک اروپا در معماری معاصر ایران در پایگاه حکومت تهران دورهی ناصری». انجمن مهندسان معمار تبریز، اولین همایش ملی اندیشهها و فناوریهای نو در معماری، تبریز، ص 167-183.
رهنورد، زهرا (1386). «تاریخ هنر ایران در دورۀ اسلامی: نگارگری». مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی، تهران، شمارۀ1، ص 183-337
ریاضی، محمدرضا (1395). کاشیکاری قاجار. جلد یکم، تهران: یساولی.
زارعی، کریم؛ شاملو، غلامرضا؛ حمیدیمنش، تقی (1397). «تبیین نقش تأثیرگذار قهوهخانه در جریان شکلگیری نقاشی قهوهخانهای». مطالعات باستانشناسی پارسه، شمارۀ2، ص. 159ـ143.
سامانیان، صمد؛ میرعزیزی، محمود؛ صادقپور فیروزآباد، ابوالفضل (1393). «بررسی مضامین تصویری کاشیهای نقشبرجستۀ موجود در تالار اصلی کاخموزۀ گلستان». هنرهای زیبا، شمارۀ1، ص. 59ـ72.
سیف، هادی (1379). نقاشی روی گچ. تهران: سروش.
شریفی، محمد (1۳۸8). فرهنگ ادبیات فارسی. تهران: معین.
شمیم، علیاصغر (1387). ایران در دورۀ سلطنت قاجار. تهران: بهزاد.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1۳85). فرهنگ نمادها. مترجم: سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
صباغپور، طیبه؛ شایستهفر، مهناز (1389). «بررسی نقشمایۀ نمادین پرنده در فرشهای صفویه و قاجار از نظر شکل و محتوا». نگره، سال پنجم، شمارۀ14، ص. 49ـ39.
عبدالحسینی، امیر؛ حامدی، محمدحسن (1399). «نقاشی قهوهخانه». در گزیدۀ مقالات و گفتگوها، بهکوشش احسان مجیدی تیرداد، تهران: آبان.
عبداله، ندا؛ شایستهفر، مهناز (1392). «نقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی». دانشکده هنر شوشتر (دانشگاه شهید چمران اهواز)، شمارۀ4، ص 43-92.
عدل، شهریار؛ اورکاد، برنار (1377). تهران پایتخت 200ساله. مترجمان: فاطمه وثوقی خزایی و ابوالحسن سروقدمقدم، تهران: انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران، ص 457.
فربود، فریناز؛ سهیلیراد، فهیمه (1382). «بررسی تطبیقی سیمرغ در متون ادبی حماسی و عرفانی». هنر (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران)، شمارۀ56. ص. 43ـ23.
موسوی، طاهر؛ خزایی، محمد (1389). «فرشته و دیو در آثار چاپ سنگی قاجاری». ماه هنر، شمارۀ 1389، ص 4-43.
میرعزیزی، سیدمحمود (1400). «بررسی تأثیرات ادبیات غنایی بر نقوش کاشینگارههای هفترنگ موجود در کاخموزۀ گلستان». هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، شمارۀ3، ص. 127ـ119.
یزدانی، ملیکا؛ خسروی بیژائم، فرهاد (1400). «طبقهبندی نقوش کاشی هفترنگ دورۀ قاجار در صحنهای حرم مطهر رضوی». مطالعات فرهنگیـ اجتماعی خراسان، شمارۀ2، ص. 176ـ143.