The Iconological interpretation of the painting of “fairy playing a harp riding an intra-hybrid camel ”, preserved in the Museum of Islamic Art, Berlin

Document Type : Original Article

Authors

1 Tabriz Islamic Art University

2 Associate Professor, Faculty Member of Visual Arts, Tabriz Islamic Art university

3 Professor, Faculty of Theories and Art Studies, Tehran University of Art

10.22077/nia.2023.5571.1643

Abstract

The painting of a fairy (pari) playing a harp while riding an intra-hybrid camel in the Museum of Islamic Art in Berlin is considered one of a series of paintings showing inter-hybrid camels, with a fairy riding on it, which was popular during the Mughal painting school, as well as with some changes over time at other schools of Indian painting. There is a visual and semantic appeal to this painting which explains its popularity. There was a great deal of popularity in Mughal paintings during the 16th and 17th centuries for portrayals of inter-hybrid creatures. These symbolic works primarily portray animals such as elephants, camels, horses, etc., whose bodies are made up of all or parts of another animal's body. This paper by using the iconology method, in line with prioritizing the content structure of the painting, by using library and internet sources tries to find the answers to these questions:

- According to the symbols and signs in the work, what is the topic of this painting?

- Which historical event does this painting refer to?

- What meaning was received in the stage of iconological interpretation?

The results of the description, analysis and interpretation of this painting show that the main topic of the work at the second level and analysis is "love" and the importance of the position of the beloved, with the lover, so that his position is above all, even the lover himself. Also, the work probably refers to Salim, the son of Akbar Shah, and his unfulfilled love, In addition, on the third level and interpretation, the intrinsic meaning refers to the Mughal territory, which is in peaceful and tranquility. It is led by a powerful, just , glorious, divine king; so that all people live in it whit peace and security.



Key words: India, Mughal painting, harpist fairy, intra-hybrid camel*, iconology.

Keywords

Main Subjects


  • آدامز، لوری. (1398). روش شناسی هنر. مترجم: علی معصومی. تهران: نظر.
  • اسمیت، ژوئل. (1389). فرهنگ اساطیر یونان و رم. مترجم: شهلا برادران خسروشاهی. تهران: فرهنگ معاصر.
  • آموزگار، ژاله. (1395). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
  • پاکباز، رویین. (1399). دایره المعارف هنر. ج 3. تهران: فرهنگ معاصر.
  • پرهام، سیروس. (1371). دست بافته‏های عشایری و روستایی فارس. ج 2. تهران: امیر کبیر.
  • پوپ، آرتورآپم. (1387). سیری در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا امروز). مترجم: نجف دریابندری و دیگران. زیر نظر آرتور آپم پوپ، فیلیس آکرمن. ج 2. فصل 36: «مهرهای ساسانی». تهران: علمی و فرهنگی.
  • پورداوود، ابراهیم. (1377). یشت‏ها، ج1، تهران: اساطیر.
  • ثروتیان، بهروز. (1382). نظامی گنجه‏ای/ از ایران چه می‏دانم. تهران: دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
  • دستگردی، وحید. (1363). کلیات نظامی گنجوی. تهران: علی اکبر علمی.
  • دهخدا، علی اکبر. (1365). لغت نامه، ج12و40، تهران: موسسه لغت نامه‏ی دهخدا.
  • دهلوی، امیر خسرو. (1972). هشت بهشت. متن انتقادی با تصحیح و مقدمه‏ی جعفر افتخار. مسکو: انستیتوی خاورشناسی. اداره‏ی نشر دانش.
  • دهلوی، امیر خسرو. (1964). مجنون و لیلی. متن انتقادی با تصحیح طاهر احمد اوغلی محرم اوف. مسکو: انستیتوی خاور شناسی. اداره‏ی نشر دانش.
  • ذکرگو، امیرحسین. (1394). اسطوره شناسی و هنر هند. تهران: فرهنگستان هنر.
  • ذکرگو، امیر حسین. (1390). مبانی سنتی هنر و زندگی (تاملی در کتاب رقص شیوای آناندا کوماراسوامی. تهران: متن.
  • ذوالفقاری، حسن. (1385). «یک داستان در چهار روایت، مقایسه‏ی داستان بهرام گور در شکارگاه در چهار منظومه»، فصلنامه‏ی پژوهش‏های ادبی، شماره‏ی 14، 31-53.
  • ذوالفقاری، حسن. (1385). «هفت پیکر نظامی و نظیره های آن»، تهران: دانشگاه خوارزمی، دانشکده‏ی ادبیات و علوم انسانی، شماره‏ی 52-53، صص67-109.
  • رضایت بخش رضایی، هانیه. (1397). «مطالعه‏ی سازهای موسیقی و جایگاه نوازندگان در دوران صفوی و گورکانی با تاکید بر نگارگری»، پایان نامه‏ی کارشناسی ارشد، رشته‏ی پژوهش هنر، کاشان: دانشگاه کاشان، دانشکده‏ی معماری و هنر، گروه مطالعات عالی هنر.
  • رستگار فسایی، منصور. (1379). اژدها در اساطیر. تهران: توس.
  • شاه‏چراغ، معصومه. (1392). «مطالعه‏ی نقوش درون ترکیبی در نگارگری ایران و هند (مغول) و مقایسه آن با آثار آرکیم بولدو»، پایان نامه‏ی کارشناسی ارشد، رشته‏ی پژوهش هنر، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده‏ی هنر و معماری.
  • شایگان، داریوش. (1383). ادیان و مکتب‏های فلسفی هند. ج1. تهران: امیرکبیر.
  • شوالیه، ژان. گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. مترجم: سودابه فضایلی. ج2. تهران: جیحون.
  • صادق، زهره. (1388). «بررسی طرح و رنگ بال فرشتگان در نگارگری ایران (قرن هفتم تا چهاردهم هجری قمری)»، پایان نامه‏ی کارشناسی ارشد، رشته‏ی پژوهش هنر، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده‏ی هنر و معماری.
  • طاهری، علیرضا، معاذالهی، بتول. (1390). «موجودات و الاهگان متکثر الاعضا در تمدن هند»، فصلنامه‏ی مطالعات شبه قاره، شماره‏ی 9، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان، 81-104.
  • کشمیرشکن، حمید. (1395). درآمدی بر نظریه و اندیشه‏ی انتقادی در تاریخ هنر. تهران: چشمه.
  • کوپر، جی. سی. (1392). فرهنگ نمادهای آیینی. مترجم: رقیه بهزادی. تهران: علمی.
  • محمدی، ابراهیم. مختاری، فهیمه. (1389). «آب و آناهیتا از اسطوره تا حماسه». پنجمین همایش پژوهش‏های زبان و ادبیات فارسی، 7-22.
  • مظفری، علیرضا. (1381). «در باب همانندی‏های آناهیتا و معشوق شاعران ایرانی»، مجله‏ی تخصصی زبان و ادبیات دانشکده‏ی ادبیات و علوم انسانی، مشهد: شماره‏ی 136و 137.
  • نظامی، ابو محمد الیاس. (1388). هفت پیکر. متن علمی و انتقادی به تصحیح دکتر برات زنجانی. تهران: دانشگاه تهران.
  • هاشم، محمد. (1359). جهانگیرنامه/ توزوک جهانگیری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
  • هال، جیمز. (1390). فرهنگ نگاره‏ای نمادها در هنر شرق و غرب. مترجم: رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
  • هاید ماینر، ورنن. (1396). تاریخ تاریخ هنر/ سیری در تاریخ تکوین نظریه‏ی هنر. تهران: فرهنگستان هنر.
  • همیلتون، ادیت. (1383). سیری در اساطیر یونان و رم. مترجم: عبدالحسین شریفیان. تهران: اساطیر.
  • یاحقی، محمد جعفر. (1391). فرهنگ اساطیر و داستان واره‏ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
  • .Koch, Ebba. (2010). “The Mughal Emperor as Solomon, Majnun, and Orpheus, or the Album as a Think Tank for Allegory”, Muqarnas, vol.27, Brill, pp277- 311.
  • Koch, Ebba. (2014). “Solomonic Angels in a Mughal Sky: The Wall Paintings of the Kala Burj at the Lahore Fort Revisited and Their Reception in Later South Asian and Qajar Art” (Spirits in Trans cultural Skies), Switzerland: Springer, Gham, pp151-171.
  • Kossak, Steven. (1997). Indian Court Painting 16th -19th Century, New York: Metropolitan Museum of Art.
  • Panofsky, Ervin. (1955). Meaning in the Visual arts, New York: Doubleday Anchor Books and Company, Inc.

-          Panofsky, Ervin. (1962). Studies in Iconology (Humanistic Themes in the Art of the Renaissance), New York: Icon Editions.

-          York Leach, Linda. (1995). Mughal and Other Indian Paintings from the Chester Beatty Library, vol.1, London: Scorpion Cavendish.