آذرپاد، حسن؛ حشمتی رضوی، فضلالله (1372). فرشنامه ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
احمدزاده، فرید؛ حسینی، هاشم؛ نورسی، حامد (1397). «پژوهشی بر شناخت مضامین و نقوش سنگ قبور ایل گوران در شهرستان اسلامآباد غرب (شاهآباد سابق)». مبانی نظری هنرهای تجسمی. شماره 5، صص. 92ـ79.
اخوت، هانیه؛ تقوایی، علیاکبر (1388). «درخت، صورت مثالی و نماد تطور مفهوم استفاده درخت در قرآن کریم». کتاب ماه هنر. شماره 133، صص. 79ـ74.
اکرمن، فیلیس. (1387). «پارچههای دوران اسلامی»، سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز.زیر نظر ارتور پوپ و فیلیس اکرمن، ترجمه زهره روح فر، جلد پنجم، هنر نقاشی، کتابآرایی و پارچه بافی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 2472-2307.
اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1390). حس وحدت. ترجمه ونداد جلیلی و احسان طایفه، تهران: علم معمار.
ادواردز، سیسیل (1368). قالى ایران. مترجم: مهیندخت صبا. تهران: امیرکبیر.
الوانساز خویی، محمد (1390). «سنگ قبرهای روستای آس قدیم». نامه بهارستان. شماره 14، صص. 354ـ316.
بالتروشائیتیس، یوردیس؛ پوپ، آرتور آپهام (1387). «گچبریهای ساسانی». در مجموعه مقالات سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز. زیر نظر آرتور پوپ و فیلیس اکرمن. مترجم: نوشیندخت نفیسی، جلد دوم (دوره ساسانی)، تهران: علمی و فرهنگی، صص. 789ـ759.
بزرگنیا، زهره (1389). «سنگ مزار در گورستانهای کهن». معمار. شماره 63، صص. 91ـ84.
بختورتاش، نصرت. (1380). نشان راز آمیز گردونه مهر یا خورشید. تهران: آرتامیس.
بورکهارت، تیتوس (1392). هنر اسلامی زبان و بیان. مترجم: مسعود رجبنیا. چاپ دوم، تهران: سروش.
بهار، مهرداد (1376). از اسطوره تا تاریخ. مترجم: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: چشمه.
پرهام، سیروس (1364). دستبافتههای عشایری و روستایی فارس. تهران: سروش.
ــــــــــــــ (1375). شاهکارهای فرشبافی فارس. تهران: سروش.
پورعبدالله، حبیبالله (1387). تخت جمشید از نگاهی دیگر. شیراز: بنیاد فارسشناسی.
پورکریم، هوشنگ (1342). «سنگ مزارهای ایران». هنر و مردم. شماره 12، صص. 39ـ31.
پویان، جواد؛ خلیلى، مژگان (1389). «نشانهشناسى نقوش سنگ قبرهاى قبرستان دارالسلام شیراز». کتاب ماه هنر شماره 144، صص. 107ـ98.
تناولی، پرویز (1356). قالیچههای شیری فارس. تهران: دانشگاه تهران.
ثواقب، جهانبخش؛ شهیدانی، شهاب؛ امرایی، سیاوش (1395). «روند دگرگونی نقوش و شعائر مذهبی بر روی سکههای صفوی». تاریخنامه ایران بعد از اسلام. شماره 12، صص. 111ـ63.
جوانمرد، بهاره؛ ولیبیگ، نیما (1398). «بررسی تناسب و ترکیببندی سنگ مزارهای با نقش مایه فرشته در آرامستان ارامنه جلفای اصفهان». نگره. شماره 52، صص. 67ـ53.
حاجیزاده، کریم؛ معروفیمقدم، اسماعیل (1399). «تحلیل تاریخگذاری و معناشناسی سنگ قبور گهوارهای بوکان» مطالعات هنر و رسانه. سال دوم، شماره 3، صص. 141ـ117.
حسینی، هاشم (1400). «درآمدی بر شناخت و مفهومشناسی نقوش گیاهی کاشیهای زرینفام هشتپر عصر ایلخانی برپایه نمونههای موجود در موزه آستانه مقدسه قم». هنرهای تجسمی، شماره 3، صص. 37ـ27.
حیدری، علی و دیگران (1397). «بررسی و جایگاه نقش عصا در اساطیر و ادیان». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. شماره پنجاهوسوم، صص. 186ـ155.
خزایی، محمد (1381). هزار نقش. تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
خودى، الدوز (1385). «معانى نمادین شیر در هنر ایران». کتاب ماه هنر. شماره 97 و 98، صص. 104ـ96.
دانشوری، عباس (1390). مقابر برجی سدههای میانی ایران: مطالعه نگارهشناختی. مترجم: جواد نیستانی و زهره ذوالفقارکندری. تهران: سمت.
دانشیزدی، فاطمه (1387). کتیبههای اسلامی شهر یزد. تهران: سبحان نور.
درجور، فاطمه (1394). «مطالعه نقشمایه بتهجقه در هنر ایران». گلجام. شماره 28، صص. 72ـ59.
دوبوکور، مونیک (1387). رمزهای زندهجان. مترجم: جلال ستاری، تهران: مرکز.
دولتیاری، عباسی؛ صالحی، زهرا (1396). «سنگ قبرهای گورستان سفیدچاه بهشهر: نوعشناسی، پیکرهبندی و مفاهیم نقش و نگاره». فرهنگ مردم ایران. شماره 50 و 51، صص. 97ـ61.
رحمانی، جبار؛ قربانی، هاجر (1393). «نشانهشناسی فرهنگی نقوش سنگ قبور با تأکید بر نقش شانه در تختفولاد اصفهان». مردم و فرهنگ. شماره 1، صص. 215ـ189.
ریاضی، محمدرضا (1375). فرهنگ مصور اصطلاحات هنر ایران. تهران: دانشگاه الزهرا.
ژوله، تورج (1381). پژوهشی در فرش ایران. تهران: یساولی.
شاهمندی، اکبر (1392الف). «بررسی متون و تصاویر در سنگ مزارات امامزاده احمد اصفهان». در مجموعه مقالات همایش بینالمللی امامزادگان. جلد دوم، به کوشش اصغر منتظرالقائم، صص. 926ـ905.
ـــــــــــــــ (1392ب). «مقایسه تطبیقی طشت آبهای قبور در آرامگاههای تختفولاد و ارامنه اصفهان»،.هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، دوره هجدهم، شماره 1، صص. 44ـ33.
شوالیه، ژان گربران آلن (1378). فرهنگ نمادها. مترجم: سودابه فضایلی، تهران: جیجون.
شهدادی، جهانگیر (1392). گل و مرغ: دریچهای بر زیباییشناسی ایرانی. تهران: خورشید.
شیخی، علیرضا؛ جهانیان، عطیه (1397). «بررسی و شناخت مضامین و نقوش سنگ قبرهای محفوظ در هارونیه توس». نگارینه هنر اسلامی. شماره 16، صص. 90ـ81.
عسکری خانقاه، اصغر؛ خورشیدی، اعظم (1392). «پژوهشی مردمشناختی در نقوش گیاهی مزارهای آرامگاه میرزاکوچک در سلیمان داراب رشت». مطالعات توسعه فرهنگیـ اجتماعی، شماره 3، صص. 25ـ9.
علینژاد، روجا (1393). «سفیدچاه، نمایهای فراتر از یک گورستان». هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی. دوره نوزدهم، شماره 2، صص. 56ـ49.
فقیهمیرزایی، گیلان؛ مخلصی، محمدعلی؛ زهرا حبیبی (1384). تختفولاد، یادمان تاریخی اصفهان. جلد یکم، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.
کاظمپور، مهدی (1398). «مطالعه ابزارآلات ورنیبافی روستایی آذربایجان در دوره صفویه براساس مطالعه موردی: نقوش سنگ مزارهای گورستان آس کلیبر». گلجام. شماره 35، صص. 157ـ129.
ــــــــــــــــ؛ محمدزاده، مهدی؛ شکرپور، شهریار (1399). «تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات شهر اهر». هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی. دوره بیستوپنجم، شماره 1، صص. 86ـ71.
کاملی، شهربانو؛ امینپور، احمد (1396). «نگارههای نمادین خورشید در محراب و سنگ قبرهای محرابیشکل قرن 4 تا 7 هـ.ق». مطالعات تطبیقی هنر. شماره 13، صص. 77ـ63.
کخ، هاید ماری (1376). از زبان داریوش. مترجم: پرویز رجبی، تهران: کارنگ.
کریچللو، کیت (1389). تحلیل مضامین جهان شناختی نقوش اسلامی. مترجم: سید حسین آذرکار، تهران: حکمت.
کنبی، شیلا (1393). جزئیاتی از هنر اسلامی. مترجم: افسونگر فراست، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
گرومن، آدولف (1383). منشأ و توسعه ابتدایی کوفی گلدار. مترجم: مهناز شایستهفر، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
لطیفزاده، مروارید (1388). «بررسی نقش فلز در اشیای ویژه عاشورا». هنر. شماره 82، صص. 139ـ114.
مشبکی اصفهانی، علیرضا؛ صفایی، نرگس (1398). «بررسی تطبیقی گیاهان مقدس و اسطورهای در هنر صدر اسلام و پیش از اسلام (هخامنشی و ساسانی) با تأکید بر نقشبرجستهها». معماریشناسی. شماره 12، صص. 13ـ1.
مظفریان، فرزانه. (1393). «جلوههای قداست گیاهان در قصههای پریان ایرانی (براساس فرهنگ افسانههای مردم ایران: علیاشرف درویشیان و رضا خندان مهابادی)». پژوهش زبان و ادب فارسی. شماره 32، صص. 88ـ55.
معمارزاده، محمد (1386). تصویر و تجسم عرفان در هنر اسلامی. تهران: دانشگاه الزهرا.
منتخب، صبا؛ کوه نور، اسفندیار (1384). دایرهالمعارف هنرهای سنتی ایران. جلد دوم، تهران: نور حکمت.
موسوی لر، اشرفالسادات، زهرا مسعودی، امین؛ مروج، الهه (1396). «تبیین جایگاه نقش ترنج با تکیه بر قالی، جلد قرآن و جلد شاهنامههای دوره صفوی». جلوه هنر. شماره 18، صص. 118ـ107.
میرجعفری، حسین؛ بزاز دستفروش، مهدی (1391). «مزارات بیلانکوه تبریز». پژوهشهای تاریخی. شماره 16، صص. 22ـ1.
میرزاامامی، سیدمحمدمهدی؛ بصام، سیدجلال (1390). «بررسی نقش نمادین ترنج در فرش ایران». گلجام. شماره 18، صص. 30ـ9.
واثقعباسی، زهیر؛ مهرآفرین، رضا؛ موسویحاجی، سیدرسول (1398). «تحلیل، گونهشناسی و تاریخگذاری گچبریهای کاخ کوهخواجه»، مطالعات هنر اسلامی. شماره 35، صص. 261ـ233.
وارنر، رکس. (1378). دانشنامه اساطیر جهان. ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران: اسطوره.
ویلسون، اوا (1380). طرحهای اسلامی. مترجم: محمدرضا ریاضی، تهران: سمت.
هال، جیمز (1380). فرهنگ نگارهاى نمادها. مترجم: رقیه بهزادى، تهران: فرهنگ هنر.
یاوری، حسین و باوف، نسرین. (1390). دایره مقدس: بررسی جایگاه شمسه )نماد خورشید( در ادیان توحیدی اسلام و مسیحیت. تهران: آذر.
یاحقی، محمدجعفر (1386). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات حماسی. تهران: فرهنگ معاصر.
Morgan, P. (1995). ‘Some Far Eastern elements in colouredground Sultanabad wares’, in Allan (ed.), 19–43.