- آژند، یعقوب. (1384). مکتب نگارگری تبریز و قزوینـ مشهد. چاپ دوم، تهران: فرهنگستان هنر.
- ــــــــــــ. (1387). مکتب نگارگری هرات. تهران: فرهنگستان هنر.
- آغاجری، سیدهاشم؛ الهیاری، حسن. (1390). «تحول و تنوع مفهوم سیادت در عصر صفویه». مطالعات تاریخ اسلام (پژوهشکده تاریخ اسلام)، سال سوم، شماره 9، 25ـ7.
- اشرفی، م. م. (1367). همگامی نقاشی با ادبیات در ایران. مترجم: رویین پاکباز، تهران: نگاه.
- پیرنیا، حسن؛ اقبال آشتیانی، عباس؛ بابایی، پرویز. (1400). تاریخ کامل ایران. چاپ دوازدهم، تهران: نگاه.
- ترکمان، اسکندربیک. (1390). تاریخ عالمآرای عباسی. مترجم: فرید مرادی، تهران: نگاه.
- تولان، مایکل. (1383). درآمدی نقادانهـ زبانشناختی بر روایت. مترجم: ابوالفضل حرّی. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
- چندلر، دانیل (1386). مبانی نشانهشناسی. مترجم: مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
- حقایق، آذین؛ سجودی، فرزان. (1394). «تحلیل معناشناختی دو نگاره از شاهنامه فردوسی بر اساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر». هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی (پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، دوره بیستم، شماره 2، 12ـ5.
- رضی، هاشم. (1379). حکمت خسروانی: حکمت اشراق و عرفان از زرتشت تا سهروردی. تهران: بهجت.
- زرینکوب، عبدالحسین. (1383). نقد ادبی. چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
- سجودی، فرزان. (1383). نشانهشناسی کاربردی. چاپ دوم، تهران: قصه.
- سلیمانی کوشکی، محمودرضا؛ طاهری، صدرالدین؛ صابر، زینب. (1398). «تحلیل روایتشناختی نگاره "برتختنشستن اسکندر" در شاهنامه بزرگ ایلخانی بر پایه الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر». روایتشناسی (انجمن نقد ادبی ایران)، سال سوم، شماره 6، 291ـ261.
- سهروردی، شهابالدین یحیی. (1387). قصههای شیخ اشراق. به تصحیح جعفر مدرس صادقی، چاپ دوازدهم، تهران: مرکز.
- سیدیزدی، زهرا؛ باجلان، جعفر. (1395). «شاهاسماعیل صفوی و شاهنامه صفوی». مطالعات ایرانی (دانشگاه شهید باهنر کرمان)، سال پانزدهم، شماره 30، 116ـ100.
- سیوری، راجر؛ ولش، آنتونی؛ لکهارت، لارنس. (1380). صفویان. مترجم: یعقوب آژند، تهران: مولی.
- شعیری، حمیدرضا. (1383). «به سوی مطالعه زبان معناشناختی تصویر». بیناب، شماره 5 و 6، 167ـ162.
- ــــــــــــــــــ. (1397). نشانهـ معناشناسی دیداری. تهران: سخن.
- ــــــــــــــــــ. و دیگران (1393). تحلیل نشانهمعناشناختی تصویر (مجموعه مقالات). تهران: علم. (نسخه الکترونیکی)
- صادقزاده قمصری، فاطمه. (1399). «ملاکشناسی مقربان در آثار تفسیری و فلسفی صدرالمتألهین». خردنامه صدرا (بنیاد حکمت اسلامی صدرا)، شماره 100، 92ـ77.
- صفا، ذبیحالله. (1384). حماسهسرایی در ایران. چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- کرس، گونتر. (1397). نشانهشناسی اجتماعی از نظریه تا کاربرد. مترجم: سجاد کبکانی و رحمان صحراگرد، چاپ چهارم، تهران: مارلیک.
- ــــــــــــ؛ ونلیوون، تئو. (1398). خوانش تصاویر: دستور طراحی بصری. مترجم: سجاد کبکانی، چاپ دوم، تهران: هنر نو.
- کوورجی کویاجی، جهانگیر. (1383). بنیادهای اسطوره و حماسه ایران. مترجم: جلیل دوستخواه، چاپ دوم، تهران: آگه.
- گرابار، اولگ. (1384). مروری بر نگارگری ایرانی. مترجم: مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: فرهنگستان هنر.
- مجلسی، محمدباقر. (1386). بحارالانوار (مجموعه 110 جلدی). جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: اسلامیه.
- مصفی، ابوالفضل. (1382). فرهنگ اساطیری و تاریخی از کیومرث تا اسکندر با شواهدی از شاهنامه فردوسی. تبریز: اشتیاق.
- مؤذن جامی، محمدمهدی. (1379). ادب پهلوانی: مطالعهای در تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان. تهران: قطره.
- والکر، جان؛ چاپلین، سارا. (1385). فرهنگ تصویری مبانی و مفاهیم. مترجم: حمید گرشاسبی و سعید خاموش، تهران: اداره کل پژوهشهای سیما.
- ونلیون، تئو. (1395). آشنایی با نشانهشناسی اجتماعی. مترجم: محسن نوبخت، تهران: علمی.
- هاتفی، محمد؛ شعیری، حمیدرضا. (1392). «تحول پدیدارشناختی خطـ نقاشی از نظر نشانهـ معناشناختی با مطالعه موردی پنج اثر». مطالعات تطبیقی هنر، سال سوم، شماره پنجم، 46ـ33.
- هینلز، جان. (1384). شناخت اساطیر ایران. مترجم: ژاله آموزگار و احمد تفضلی، چاپ چهاردهم، تهران: چشمه.
- Jewitt, Carey; Oyama, Rumiko. (2004). Handbook of Visual Analysis. Edited by Theo Van Leeuwen and Carey Jewitt. London: British Library.
- Kress, G; van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design, Taylor & Francis e- Library.
- Welch, S. C. (1975). A Kings Book of Kings- The Shamnameh of Shah Tahmasp. London: Thames &Hudson.
- URL1:https://www.artnevis.com (access date: 2022/1/5)