ابوئی، رضا.(1388). هزارسال استواری. یزد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
افشارمهاجر ، کامران.(1388).کاربرد نظریه ادراک دیداری گشتالت در صفحه آرایی کتابهای درسی. هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 1388(40)، 33-40.
اتحاد محکم، سحر؛
ناظری، فسانه؛ سبحانی فرد؛
سالار فرامرزی،
یاسر.(دی1396). کاربرد قوانین ادراک دیداری گشتالت در طراحی گرافیک بیلبوردهای تبلیغاتی.
باغ نظر، 1396(55)، 76-86.
افشار، ایرج.(1374). یادگارهای یزد، جلد دوم. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
باباخان، سلیمه؛کامرانی، بهنام.(بهار1399). خوانش نگاره معراج پیامبر(ص) اثر سلطان محمد از منظر اصول دیداری گشتالت. فصلنامه نگره،53، 83-97.
برونو، فرانک.(1386).فرهنگ توصیفی روانشناسی. ترجمع فرزانه طاهری. تهران: نشر رشد.
پوپ، آرتور اپهام؛ آکرمن، فیلیس.(1355). بررسی هنر ایران(از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال). لندن: دانشگاه آکسفورد(با همکاری میجی شوبوی توکیو)و گروه مناف زاده تهران.
حاجیهاشمی،طیبه.(1401).نگارگری با مطالعه عناصر بصری منتخبی از نگارههای بارگاهی شاهنامه شاه طهماسب بر اساس اصول روانشناسی گشتالت.(پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد). تبریز: دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
حکیمزاده،پدرام.(1397).صورتهای گشتالتی.تهران:نشر شهر پدرام.
حیدری، علی اکبر؛ کیایی، مریم.(زمستان1398). تحلیل تطبیقی الگوهای فضایی و ویژگیهای شناختی بازار ایرانی با استفاده از تئوریهای" چیدمان فضا" و "گشتالت". مطالعات شهری1398،(33) ، 63 - 76.
داندیس، ا، دونیس.(1371). مبادی سواد بصری.(ترجمه مسعود سپهر). چاپ دوم.تهران: نشر سروش.
رضا زاده، طاهر.(1387).کاربرد نظریه گشتالت در هنر وطراحی.آینه خیال، شماره9، 31-37.
رضوی فرد، حسین؛ پرمند، حسن علی؛ افهمی، رضا.(تابستان1398).تحلیل فرم و ترکیب بندی در خط نستعلیق بر اساس اصول نظریه گشتالت. نشریه هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، دوره24، شماره 2، 27-36.
سرتیپی، بهناز؛ ولی بیگ، نیما.(پاییز1396). تحلیل ادراکبصری بر پایه هندسه نقوش آجرکاری پشت بقل ایوانهای مسجد حکیم اصفهان با رویکرد گشتالت. مدیریت شهری، ضمیمه شماره48، 169-178.
سرمدی،صدف؛شاهچراغی، آزاده؛ کریمیفرد، لیلا.(1399). فرایند ادراک منظر بر پایه ادراکات حسی و عقلی. باغ نظر،17(88)، 27-38.
شاپوریان، رضا.(1386). اصول کلی روانشناسی گشتالت. تهران: نشر رشد.
شفیعی، ندا؛ رهبرنیا، زهرا.(1397). خوانــش چیدمــان تعاملــی تایپوگرافــی " بــه منظور کنتــرل" از منظر اصول ادرا ک بصری گشتالت. هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی: دوره23 شماره2، 87-98.
شمیلی، فرنوش؛ غفوری فر، فاطمه.(1397). طرح پژوهشی با عنوان "فرایند ادراک دیداری آرایههای قرآنی عصر قاجار با رویکرد به قوانین گشتالت".
شمیلی، فرنوش؛ غفوری فاطمه.(1397). مفهوم شناسی ادراک و ارتباط بصری با رویکرد به روانشناسی گشتالت و ساختارشناسی فرمی عناصر تزیینی با عناصر نوشتاری در قرآن مذهب قاجاری به شماره ثبت3089 محفوظ در کتابخانه مرکزی تیریز. آرشیو ملی. سال چهارم، شماره چهارم، زمستان97 ،196-216.
فلاحی،فرزانه؛ سلیمانی، بهزاد.(1398). مطالعه اثربخشی گشتالت لگوتایپهای تجاری بر مخاطب با پیروی از الگوی آیدا(مورد مطالعه، لوگوتایپ شرکت حریر). مبانی هنرهای تجسمی، شماره8، 155-167.
غلامیرستم، نسیم؛ بمانیان، محمدرضا؛ انصاری، مجتبی.(بهار و تابستان1394). گشتالت در طراحی پلان باغ ایرانی. جلوه هنر،شماره13، 63-72.
کپس، جئورگی.(1392). زبان تصویر.(ترجمه فیروزه مهاجر). تهران: سروش.
مشبکی اصفهانی، علیرضا.(1397). تحلیل ساختار فضایی حمام قبله(خانم) بر مبنای قوانین گشتالت. فصلنامه معماری سبز. سال چهارم، شماره10،13-22.
مطلعمی، لعیا.(1400). تحلیل آثار هنرمندان تصویرگر کتب کودکان دهه60 در ایران بر اساس قوانین و اصول ادراک دیداری.(پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد). تبریز: دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
مکی نژاد، مهدی.(تابستان1397). ساختار و ویژگی کتیبههای کوفی تزیینی(گل دار، گره دار) در دوره سلجوقی و ایلخانی. فصلنامه نگره، شماره46، 16-27.
نیرومند، محمدحسین.(1392). مدیریت چشم مخاطب. تهران:تشارات فرهنگسرای میردشتی.
Moszkowicz, Julia.(2011). Gestalt and Graphic Design: An Exploration of the Humanistic and Therapistic Effects of Visual Organization, The MIT Press, Design Issues, Vol.27, No.4,pp.56-67.
Blair, Sheila.(1992).The monumental inscriptions from early Islamic Iran and Transoxiana. New York: Leiden
Wertheimer, M.(1938). Laws of organization in perceptual forms, a source book of Gestalt psychology.In W. D Ellis(Ed.). pp 71-94.