During the rule of the Ilkhanate, miniature was one of the highly valued arts to the extent that royal library-workshops were formed and precious books and texts such as Shahnameh were illustrated and illuminated a number of times. This led artists and art custodians express valuable themes and concepts through miniature. This study aimed to recognize and examine miniature and its influential elements and concepts in the Ilkhanid period in order to answer why and how different themes such as religious and ritualistic concepts have been expressed in the miniature works of the period. In this regard, texts and works remaining from the Ilkhanid period were studied and analyzed, recognizing the discourse of Iranshahri thought. The findings indicated that religious concepts in a manuscript such as the Demotte (Great Mongol) Shahnameh were traceable implicitly with regard to Iranshahri thought. This was a historical-descriptive-analytical study and the data were collected through library research.
بختیاریفرد، حمیدرضا. (1395). «گفتمان اندیشه ایرانشهری در هنر دوره ایلخانی». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان.
بهادر، یگانه. (1386). «تأثیر نقاشی مانوی بر نگارههای دوره ایلخانیان». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.
بهروزیپور، حسین؛ امیرحاجلو، سعید. (1397). «نقش و کارکرد نگارگری در مشروعیت مذهبی حکومت ایلخانان با تأکید بر نمادهای شیعی در نگارگریهای جامعالتواریخ رشیدی و آثارالباقیه بیرونی». تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. سال نهم، شماره 33، 166ـ143.
پاکباز، رویین. (1385). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
حسنی، محمدرضا. (1392). «تحولات نقاشی ایرانی در عهد ایلخانی». پایاننامه دکترا. دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
خواجهاحمد عطاری، علیرضا. (1389). «سیر طراحی در نگارگری ایران (دورههای مغول، تیموری و صفوی)». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر، دانشگاه اصفهان.
-حسینی، محمود. (1392) شاهنامه بزرگ ایلخانی (دموت). چاپ اول، تهران: عطار
رضاییراد، محمد. (1379). اندیشه سیاسی در خرد مزدایی. تهران: طرح نو.
رهنورد، زهرا. (1386). «جلوه جمال و جلال در نگارگری و بازتاب آن در موجودات اهریمنی و مخوف». هنرهای زیبا. شماره 29، 95ـ87.
ساعی، سامان. (1395). «تطبیق عناصر گفتمان مذهبی در تصویرگری دوره ایلخانی و بیزانس». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده هنر، دانشگاه علم و هنر.
شایستهفر، مهناز (1385). «جایگاه و نمود مذهب در نگارگری ایرانی (ایلخانی و تیموری)». مطالعات هنر اسلامی. سال پنجم، شماره 3، 118ـ97.
شریفزاده، عبدالمجید. (1370). نامورنامه. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شفیعآبادی، علی. (1391). «تحلیل فرم و محتوای نگارههای حماسی شاهنامه بزرگ (ایلخانی)». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه هنر.
صداقت، فاطمه؛ خورشیدی، زهرا. (بهار و تابستان 1388). «بررسی مضامین مذهبی در نسخ خطی جامع التواریخ». مطالعات هنر اسلامی. دوره پنجم، شماره 10، 99ـ77.
طباطبایی، سیدجواد. (1394). خواجه نظامالملک طوسی: گفتار در تداوم فرهنگی ایران. تهران: مینوی خرد.
طبری، محمدبن جریر. (1386). تاریخ طبری. مترجم: ابوعلی بلعمی. به تصحیح ملکالشعرای بهار و محمد پروین گنابادی. تهران: هرمس.
فردوسی، ابولقاسم. (1388). شاهنامه. تهران: قطره.
فلاحتپیشه، فروزان. (1394). «بررسی مضامین دینی و مذهبی در کتیبههای دوره ایلخانی». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده الهیات، دانشگاه مذاهب اسلامی.
قادری، حاتم؛ رستموندی، تقی. (تابستان 1385). «اندیشه ایرانشهری (مختصات و مؤلفه های مفهومی)». علوم انسانی (دانشگاه الزهرا). دوره شانزدهم، شماره 59، 148ـ123.
کزازی، میرجلالالدین. (1387). نامه فرهنگ و منش ایرانی در اسطوره متن هویت ساز( حضور شاهنامه در ادب و فرهنگ ایرانی). به کوشش بهمن نامور مطلق. تهران: علمی فرهنگی.
مقبلی، آناهیتا. (1392). «تحلیل نشانهشناسی سبک سه نگاره شاهنامه فردوسی با عنوان "کشتن بهرام گور اژدها را"». پژوهشنامه ادب حماسی. سال دوازدهم، شماره 21، 228ـ201.
منوچهری، عباس و دیگران. (1392). رهیافت و روش در علوم سیاسی. تهران: سمت.
هراتی، محسن. (1395). «سیر تحول نقوش سفالینههای ایران از دوره سامانی به دوره سلجوقی». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
Hedayati zadeh, S., farzin, S., & Hajizadeh, M. A. (2022). The Impact of Iranian and Byzantine Religions on Ilkhanid Paintings (Case Study: Mostofi's Shahnameh). Negarineh Islamic Art, 9(23), 195-208. doi: 10.22077/nia.2022.5542.1638
MLA
sepideh Hedayati zadeh; saman farzin; mohammad amin Hajizadeh. "The Impact of Iranian and Byzantine Religions on Ilkhanid Paintings (Case Study: Mostofi's Shahnameh)". Negarineh Islamic Art, 9, 23, 2022, 195-208. doi: 10.22077/nia.2022.5542.1638
HARVARD
Hedayati zadeh, S., farzin, S., Hajizadeh, M. A. (2022). 'The Impact of Iranian and Byzantine Religions on Ilkhanid Paintings (Case Study: Mostofi's Shahnameh)', Negarineh Islamic Art, 9(23), pp. 195-208. doi: 10.22077/nia.2022.5542.1638
VANCOUVER
Hedayati zadeh, S., farzin, S., Hajizadeh, M. A. The Impact of Iranian and Byzantine Religions on Ilkhanid Paintings (Case Study: Mostofi's Shahnameh). Negarineh Islamic Art, 2022; 9(23): 195-208. doi: 10.22077/nia.2022.5542.1638