Wall painting in the Qajar period, in addition to the visual and decorative aspects, had a special communication function. The murals left in the valuable Qajar houses of Tabriz provide a unique context for exploring the capacities of this art media in accordance with the historical contexts and cultural developments of that period of history. This research is applied research in terms of purpose and is descriptive-analytical in terms of research methodology. The author grasped a qualitative approach to the query and utilized field studies and librarian methods of gathering the data. The research samples are consisted of the wall paintings that are identified in 11 Qajar historic houses of Tabriz city in the northwest of Iran. The main research query is what messages do the wall paintings convey to the observer? In answer to this question, the analysis of the content, understanding of the explicit messages, and implications of these motifs and paintings has been considered by classifying the themes and evaluating their figurative and visual messages in accordance with their environment and architecture. The results show that there are a variety of themes in the murals of the reception hall rooms as the most important part of the architecture of houses. Moreover, the position of fireplaces is privileged based on murals. In addition, the largest number of painted subjects are related to "decorative plants", "flowers and plants", "flowers and vases", "nature-buildings" and "nature- human figure -buildings" in the wall painting, respectively. In these cases, the choice of subject matter has been greatly influenced by the social, cultural, religious and financial status of the client. More importantly, the influence of Western art in the presentation of various subjects is evident. The message of these murals implies that the employers or painters of these works were aware and up-to-date nobles. The use of motifs as an independent subject has enhanced their expressive function and helped to better convey the message of cultural originality of homeowners.
اسکارچیا، جیان روبرتو. (1376). هنرصفوی،زندوقاجار (از مجموعه تاریخ هنر ایران، شماره 10). مترجم: یعقوب آژند. تهران: مولی.
افشارمهاجر، کامران. (1384). هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران: دانشگاه هنر.
پاکباز، رویین. (1379). دایرةالمعارف هنر. چاپ دوم، تهران: فرهنگ معاصر.
چرخی، رحیم؛ محمدزاده، مهدی؛ جوادیآذر، ولی. (1395). مستندنگاری و طبقهبندی موضوعی نقاشیهای دیواری خانههای قاجاری تبریز. گزارش نهایی طرح پژوهشی، سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
حسینیراد، عبدالمجید. (1391). «بررسی حجمپردازی دوره قاجار از صخرهنگاری باستانی تا مجسمه همایونی». هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، دوره هفدهم، شماره 3، ص32 -23.
دهکردی، امینابراهیمی؛ سعادتفرد، سارا. (1397). «ارزیابی اثرگذاری نقاشیهای معاصر تهران بر شهروندان با تأکید بر سه رویکرد غالب: یادمانی، انتزاعی، شبیهسازی». هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، دوره بیست و سوم، شماره 4، ص90-81.
زنگی، بهنام. (1392). «کارکردهای اجتماعی نقاشی دیواری در ایران». پایاننامه دکتری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
زنگی، بهنام؛ آیتالهی، حبیبالله؛ طاووسی، محمود؛ فهیمیفر، اصغر. ب. (1391). «بررسی موقعیت اجتماعی نقاشی دیواری پس از انقلاب در ایران (با رویکرد جامعهشناسی پییر بوردیو)». نگره. دوره هفتم، شماره 24، ص101 -85.
سجودی، فرزان؛ قاضیمرادی، بهناز. (1391). «تأثیر گفتمان مشروطیت بر هنجارهای تصویری دوره قاجار». جامعهشناسی هنر و ادبیات، سال چهارم، شماره 1، ص122-93.
ـــــــــــــــــــ . (1387). ایران در چهار کهکشان ارتباطی: سیر تحول تاریخ تحول ارتباطات در ایران، از آغاز تا امروز. جلد دوم، چاپ دوم، تهران: سروش.
هولستی، ال. آر. (1380). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی وانسانی. مترجم: نادر سالارزاده امیری، چاپ دوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
یاکوبسن، رومن. (1380). قطبهای استعاره و مجاز، ساختگرایی، پساساختگرایی و مطالعات ادبی. مترجم: فرزان سجودی. تهران: سوره مهر.
Berelson, Bernard. (1971). Content Analysis in Communicationresearch. NewYork: Hafner.
Encyclopedia Britannica. (2012). The Encyclopaedia britannica. Or, Dictionary of arts, sciences and general literature Paperback, Inc; 15th edition. publisher: com, (May 16, 2012).
Hsiu-Fang, Hsieh & Shannon, Sarah. (2005). Three Approaches ToQualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, November, 2005
Jourdain, Amable. (2010). La Perse, ou Tableau de l'histoire du gouvernement, de la religion, de la littérature, etc., de cet Empire, en cinq. Whitefish, Kessinger Publishing, Vol. 2.
Lycklama à Nijeholt, Tinco Martinus. (2010). Voyage En Russie, Au Caucase Et En Perse, Dans La Mésopotamie: Le Kurdistan, La Syrie, La Palestine Et La Turquie, Exécuté Pendant Les Années 1866, 1867 Et 1868. 2., French Edition: Nabu Press.
Mayring, Philip. (2000). Qualitative content analysis. Qualitative Social Research 1. No2.
Neuendorg, Kimberly A. (2002). Content Analysis Guidebook. London:Sage publication
Ouseley, Sir William. (1821). Travel into various countries of the East, Particularly Persia. London, Vol. 3.
Rose, Gillian. (2001). Visual Methodologies, An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London, Sage Publications.
Wilson, Samuel Graham. (2001). Persian life and customs hardcover. London, Darf Publishers Ltd, Facsimile Ed Edition.
Zhang, Yan & Barbara M. Wildemuth. (2009). Qualitative analysis of content. In B. Wildemuth (Ed.), Applications of Social Research Methods to Questions in Information and Library Science.
afsharmohajer, K. and Karimi Avatefi, T. (2022). Content analysis of murals in Qajar houses of Tabriz. Negarineh Islamic Art, 8(22), 130-153. doi: 10.22077/nia.2022.4729.1541
MLA
afsharmohajer, K. , and Karimi Avatefi, T. . "Content analysis of murals in Qajar houses of Tabriz", Negarineh Islamic Art, 8, 22, 2022, 130-153. doi: 10.22077/nia.2022.4729.1541
HARVARD
afsharmohajer, K., Karimi Avatefi, T. (2022). 'Content analysis of murals in Qajar houses of Tabriz', Negarineh Islamic Art, 8(22), pp. 130-153. doi: 10.22077/nia.2022.4729.1541
CHICAGO
K. afsharmohajer and T. Karimi Avatefi, "Content analysis of murals in Qajar houses of Tabriz," Negarineh Islamic Art, 8 22 (2022): 130-153, doi: 10.22077/nia.2022.4729.1541
VANCOUVER
afsharmohajer, K., Karimi Avatefi, T. Content analysis of murals in Qajar houses of Tabriz. Negarineh Islamic Art, 2022; 8(22): 130-153. doi: 10.22077/nia.2022.4729.1541