Analysis of semiotics of Attar’s Manteq al- tair allegories in decoration patterns of Immamzadeh Roshan abad

Document Type : Original Article

Authors

1 Associated Professor, Faculty of Arts and Media, Payame Noor University of Tehran

2 Master of Art, Faculty of Arts and Media, Payame Noor University of Tehran

10.22077/nia.2022.4569.1527

Abstract

Although semiotics originated in linguistics, it was quickly adopted in the arts, literature, and social sciences. Semiotics is highly efficient at interpreting works of art because it sees them as a cultural system and investigates the hidden codes and concepts in them. The purpose of this study is to look at the decorative patterns on the Roshan Abad building in Gorgan from a semiotic standpoint, as they appear to be inspired by Attar's Manṭiq-uṭ-Ṭayr poem's mystical allegories. The motifs of the Roshan Abad building are then assessed, as different animal motifs can be found among the decorative patterns of this structure, which are much more prominent symbolically than other motifs. The relationship between the intended motifs and mystical symbols expressed in Manṭiq-uṭ-Ṭayr is first explored and analyzed from a semiotic standpoint for this aim. This is a descriptive and analytical study that uses a qualitative data analysis approach. The data on the sample under study is gained by direct and descriptive observation; however, the data on historical motifs is gathered through documentary and library approaches. The findings reveal a strong link between the patterns and mystical symbols found in Attar's Manṭiq-uṭ-Ṭayr. Designers' perceptions of these topics were embodied in these motifs, implying their mental imagery.

Keywords

Main Subjects


اکو، امبرتو (1385) «سطوح تجزیه رمزگان سینما، ساخت گرایی، نشانه شناسی، سینما؛ گردآوری: بیل نیکولز، ترجمه: علاءالدین طباطبایی، تهران: هرمس
بارت، رولان (1397). مبانی نشانه شناسی، مترجمان: صادق رشیدی و فرزانه دوستی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
بلخاری قهی، حسن(1399). «سیمرغ اوستایی، سیمرغ اشراقی». نشریه تاریخ فلسفه، س دهم، ش 14، ص 77-98
پیراوینک، مرضیه. رضایی مهوار، میثم(1391)، «منطق الطیر عطار نیشابوری در آیینه نگارگری ایرانی»، پیام بهارستان، 5(18): 437 – 453
پیشوازاده، میترا. (1385). «مقایسۀ نظام های مدلولی و برتری گونه های مدلولی و تجلی مدلول در نظام نشانه ای دو اثر نقاشی با نام «یاد حماسه». گردآورنده: حمیدرضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر. ص (60-47)
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی (1376). دایره المعارف بناهای تاریخی ایران در دوره ی اسلامی(بناهای آرامگاهی). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
ثروتیان، بهروز(1384)، شرح راز منطق الطیر عطار. تهران: امیر کبیر
چندلر، دانیل؛ سجودی، فرزان.(1394)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: سورۀ مهر
حسینی، سید هاشم (1390). «کاربرد تزیینی و مفهومی نقش شمسه در مجموعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی». دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، ش 14، ص 7 تا 24
خان حسین آبادی، عطیه؛ اشراقی، مهدی(1397). «مفاهیم نمادین نقوش حیوانی کاشی کاری گنبد الله وردی خان از دورۀ صفویه در حرم مطهر رضوی». نشریه مطالعات هنر اسلامی ش 31، ص 1 تا 35
خسروی، حسین(1387). «نگاهی به نمادپردازی عطار در منطق الطیر». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. سال چهارم، ش12 – ص 65 تا 79
رحیمی، فاطمه(1398). «ابداع و تولید نشانه ها در هنر نقاشی از دیدگاه امبرتو اکو و نسبت آن با هرمنوتیک مدرن». نشریه هنرهای زیبا. دورۀ 24، ش3- ص 30-23
روحانی فرد، معصومه؛ عالی کردکلایی،معصومه(1399). «نشانه شناسی عناصر عرفانی – اسطوره ای در منطق الطیر». فصلنامه علمی عرفان اسلامی، س17، ش 65، ص310-295
ریاضی، حشمت الله(1386)، داستان ها و پیام های عطار در منطق الطیر و الهی نامه. گردآوری: حبیب الله پاک گوهر، تهران: حقیقت
زرین کوب، عبدالحسین(1383)، صدای بال سیمرغ (دربارۀ زندگی و اندیشۀ عطار). تهران: سخن.
سجودی، فرزان(1385). «درآمدی بر نشانه شناسی خوراک: بررسی نمونه ای از گفتمان سینمایی». گردآورنده: حمید رضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر، ص 96-83
شعیری، حمیدرضا(1385). «مطالعۀ نقش گفتمان هنری در جابه جایی نشانه ها و تغییر کارکرد معنایی آنها». گردآورنده: حمیدرضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر، ص150-133
کیانمهر، قباد؛ محمد، خزائی(1385). «مفاهیم و بیان عددی در هنر گره چینی صفوی». نشریه کتاب ماه هنر، ش91 و 92، ص 39-26
طهوری،نیر(1386)نقدی بر دیدگاههای مورخان هنر و معماری اسلامی.فصلنامه گلستان هنر1(7)،32-13
عبدالله، رفیق(1391)، غزل غزل های سیمرغ. مترجم: فاطمه کاوندی. تهران: چاپ و نشر نظر
عطار نیشابوری، فریدالدین ابوحامد(1388). منطق الطیر، تصحیح: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن
عفیفی، رحیم(1376). فرهنگنامه شعری (بر اساس آثار شاعران قرن سوم تا یازدهم هجری – جلد دوم). تهران: سروش
فرازمند، پروین؛ پاکدل فرد، محمدرضا؛ جمالی، سیروس؛ ستاری ساربانقلی، حسن(1398). «بررسی و تحلیل تزیینات آجرکاری مساجد مراغه بر مبنای مبانی هنرهای تجسمی». ش8، ص 125 تا 140
ویلبر،دونالد- گلمبک،لیزا- هلد،رنتا(1374). معماری تیموری در ایران و توران. ترجمه: محمد یوسف کیانی- کرامت الله افسر. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
مجرد تاکستانی، اردشیر(1386). شیوۀ تذهیب. تهران: سروش.
معطوفی، اسدالله. 1388. معرفی امام زاده نور و روشن آباد گرگان (استرآباد). تهران: راستی نو
یاحقی، محمد جعفر(1386)، فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر
- Golombek, Lisa.(1992), “The passage as funerary imagery in the timurid period”, ‘Muqarnas’ 10(1), P: 241-252
- Lentz, Thomas. W. (1993). “Dynastic in early timurid wall painting”, ‘muqarnas’ 10(1), P: 253-265
- Eco, Umberto(1981). “The theora of signs and The role of the Reader”, “The Bulletin of the Midwest modern language Association”, 14(1), P 35-45
- Eco, Umberto(1977). “Semiotics of theatrical performance”, “The Drama Review”, 21(1), P 107-117