اتینگهاوزن، ریچارد و گرابار، الگ، (1387). هنر و معماری اسلامی (1). مترجم: یعقوب آژند. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
اردلان، نادر، بختیار، لاله، (1390). حس وحدت. ترجمه ونداد جلالی. تهران: علم معمار.
افشار، حمید (1397). «ساختارهای اجتماعی مهمترین عامل شکلگیری برجهای خرقان»، پژوهشهای باستان شناسی ایران، دوره هشتم، شماره 18، پاییز: 141-156.
اکبری، فاطمه، پورنامداریان، تقی، شیرازی، علی اصغر، آیت اللهی، حبیب الله، (1389). «معرفت روحانی و رمزهای هندسی»، پژوهشنامه زبان و ادب فارسی(گوهر گویا)، سال چهارم، شماره اول، بهار : 29-1.
آریان پور، امیر حسین (1354). اجمالی از تحقیق ا. ح. آریان پور درباره جامعه شناسی هنر. تهران: انجمن کتاب دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران.
بورکهارت، تیتوس، (1365). هنر اسلام زبان و بیان، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران: سروش.
بورکهارت، تیتوس، (1376). هنر مقدس اصول و روشها، ترجمه جلال ستاری، تهران: انتشارات سروش.
پورصفر، شهرزاد، (1386). بررسی تزئینات مقبره خواجه اتابک کرمان، کرمان: انتشارات مرکز کرمان شناسی.
تقوی، عابد، حمیدی، افسانه، جودکی، اسدالله، (1395). «تحلیل و بررسی نقوش تزئینی در معماری مساجد دوره خوارزمشاهیان در خراسان بر اساس رویکرد سنت گرایی»، نگارینه هنر اسلامی، ش 12، زمستان: 19-4.
حجت، عیسی، (1394). «سنت سنتگرایان و سنتگرایی معماران»، هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره بیست، شماره یک، بهار: 16-5.
دیوتیش، الیوت، مازیار، امیر، (1381). «فلسفه هنر سید حسن نصر»، سروش اندیشه، سال اول، شماره 2: 57-6-46.
زارعی، محمد ابراهیم، حیدری، بابا کمال، یداله، منتظر ظهوری، مجید، (1394). «تاملی در باب هویت دو آرامگاه هشت ضلعی کشیت و نسک بخش گلباف کرمان»، پژوهشهای معماری اسلامی، شماره 8، پاییز و زمستان: 133-121.
زمرشیدی، حسین، (1380). پیونده و نگاره در آجرکاری، تهران: زمرد.
سیدی ساروی، مجید، پورمند، حسن علی، ابوئی، رضا، (1397). «تبیین الگوی سبک شناسی معماری اسلامی»، معماری اقلیم گرم و خشک، سال ششم، شماره هشتم، پاییز و زمستان: 117-101.
شایسته فر، مهناز، (1381). «مقبره چهل دختران»، هنرهای تجسمی، شماره شانزدهم، اردیبهشت: 68-64.
شکفته، عاطفه، احمدی، حسین، (1394). «تزئینات آجرکاری سلجوقیان و تداوم آن در تزئینات دوران خوارزمشاهی و ایلخانی»، پژوهشهای معماری اسلامی، سال سوم، شماره اول، بهار : 104-84.
شوان، فریتهیوف، (1376). «اصول و معیارهای هنر جهانی»، مجموعه مبانی هنر معنوی، ترجمه سید حسین نصر،گردآوری علی تاج الدینی، تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
صاحبی بزاز، منصوره، (1389). «تزئینات آجری در دوره سلجوقی»، تاریخ پژوهی، شماره 42 و 43، بهار و تابستان: 198-187.
عزام، خالد، (1380). راز و رمز هنر دینی، معنی رمزی صورت در معماری اسلامی، تنظیم و ویرایش: مهدی فیروزان، تهران: سروش.
عناقه، عبد الرحیم، محمودیان، حمید، صابری زاده، رقیه، (1393). «ارتباط عرفان و هنر اسلامی و تجلی آن در معماری آرامگاه»، فصلنامه تخصصی عرفان اسلامی، سال دهم، شماره چهل، تابستان : 167-143.
کاتلی، مارگریتا، هامبی، لویی، (1376). هنر سلجوقی و خوارزمی. ترجمه یعقوب آژند. تهران: مولی.
کدیور، محسن، کرمی، طیبه، (1384). «معنای سنت از دیدگاه سنت گرایان»، دو فصلنامه مقالات و بررسی ها، شماره 77، بهار و تابستان: 223-201.
کریچلو، کیت، (1389). تحلیل مضامین جهان شناختی نقوش اسلامی. ترجمه سید حسن آذرکار. تهران: موسسه انتشارات حکمت.
کیانی، محمد یوسف، (1376). تزیینات وابسته به معماری ایران در دوره اسلامی. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
گدار، آندره، (1346). هنر ایران. تهران: انتشارات دانشگاه ملی.
گلیجانی مقدم، نسرین، (1384). تاریخ شناسی معماری ایران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
لنگهاوزن، محمد، (1386). «چرا سنت گرا نیستم»، ترجمه منصور نصیری، خردادنامه همشهری، شماره 15، خرداد: 17-14.
مازیار، امیر، (1391). «نسبت هنر اسلامی و اندیشه اسلامی از منظر سنتگرایان»، کیمیای هنر، سال اول، شماره سوم، تابستان: 12-7.
ماهرالنفش، محمود، (1373). آجر و نقش. تهران: صاحب اثر.
ماهرالنقش، محمود، (1381). میراث آجرکاری ایران. تهران: انتشارات سروش.
معینالدینی، محمد، نادعلیان،احمد، مراثی، محسن (1393). «بررسی مفهوم و جایگاه سبک هنری در هنر عامه». مطالعات فرهنگ و ارتباطات، سال پانزدهم، شماره 27، پاییز: 87- 109.
ملکیان، مصطفی، (1381). راهی به راهایی: جستارهایی در زمینه عقلانیت و معنویت. تهران: موسسه نگاه معاصر.
منصوری، سید امیر، تیموری، محمود، (1394). «نقد آراء سنتگرایان معاصر در زمینه هنر و معماری اسلامی»، فیروزه اسلام، شماره یک، پاییر و زمستان: 15-1.
موسوی رکنی، سید محمد هادی، (1395). «نقد دیدگاه سنت گرایان در مورد سرآغاز هنر خوشنویسی اسلامی»، باغ نظر، سال سیزدهم، شماره 18، فروردین و اردیبهشت: 61-68.
نجیب اوغلو، گلرو، (1379). هندسه و تزیین در معماری اسلامی. ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: نشر روزنه.
نصر، سید حسین، (1380). معرفت و معنویت. ترجمه انشاالله رحمتی. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
نصر، سید حسین، (1385). در جستجوی امر قدسی. تدوین سید مصطفی شهر آیین. تهران: نشر نی.
نصر، سید حسین، (1394). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه رحیم قاسمیان. تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
نورآقایی، آرش، (1388). عدد نماد اسطوره. تهران: نشر افکار.
نیکخواه، هانیه، خزایی، محمد، حاتم، غلامعلی، نیستانی، جواد، (1390). «بازتاب شکلگیری دو پدیده اجتماعی بر سفالهای زرین فام دوره سلجوقیان، پیدایش طبقه متوسط و مردمی شدن هنر»، مطالعات تاریخ فرهنگی، سال سوم، شماره 9: 125-107.
نیل قاز، نسیم، (1390). «نقاشی رئالیستی معاصر ایران و شرایط ظهور آن»، جامعه شناسی هنر و ادبیات، سال سوم، شماره اول، بهار و تابستان : 74-37.
وثوقزاده، وحیده، حسنی پناه محبوبه، علیخانی، بابک، (1395). «حکمت عدد هشت در هنر و معماری اسلامی»، جاویدان خرد، شماره 30، پاییر و زمستان: 192-175.
وقفی پور، شهریار، (1389). جامعه شناسی هنر. تهران: انتشارات مروارید.
ویلسن،کریستن، (1366). تاریخ صنایع ایران. عبدا... فریار. تهران: فرهنگسرا.
هیلن براند، رابرت، (1384). «امامزاده نور گرگان»، وقف میراث جاویدان، شماره 52، زمستان: 83-98.
هیلن براند، رابرت، (1391). معماری اسلامی (شکل و کارکرد و معنی). ترجمه باقر آیت الله زاده شیرازی. تهران: روزنه.
Leaman, Oliver, 2004. Islamic Aesthetiics, Edinburgh: Edinburgh University Prees.
Peterson, A. 2012. Dictionary of Islamic Architecture. New York: Rutledge.
Schuon, F. 1993. The Transcendental unity of religions. Quest books.
Bier,C. 2002.Geometricpatterns and the Interpretation of meaning: Two Monuments in Iran. In Bridges: mathematical Connections in Art, Music and Science CPP. 67-78
Clinton, Margcry.1991. Lustre, London, Batsford. P 24
Lutyen, Edvard.1933Persian Brickwork, london country life, Feb., P. 118
Guenon, Rene. 2004. Symbols of Sacred Scince, Sophia Perennis, translate henry d.fohr.