An Hypertextuality Analysis of Animal’s position in the Miniatures of the «Rakhsh fights the Lion» in the tenth century AH

Document Type : Original Article

Authors

1 Alzahra university

2 alzahra university

10.22077/nia.2021.4295.1455

Abstract

 
The integration of literature and art has always been an important issue in analyzing the artworks. This paper aims to study the integration of text and the image in the miniatures of «Fighting Rakhsh and Lion» from Shahnameh by hyper-textual reading method. This battle happens in the first labor of Rostam, a legendary hero in Persian mythology. In this labor the horse is the champion and kills the lion by himself. The role of animals is eminent and the only human being in this miniature is asleep. Thus, the question of the paper is to what extent has the artist been faithful to the text of the poem in order to depict the narration of the «Fighting Rakhsh and Lion»? In order to analyze artworks, the approach of hypertextuality presented by French theorist Gérard Genette has been chosen. Hypertextuality refers to any relationship uniting a text to an earlier text, upon which it is grafted in a manner that is not that of commentary. So, a hypertext derives from hypotext(s) through a process which Genette calls transformation, in which text B "evokes" text A without necessarily mentioning it direct. Genette introduced two terms of Imitation and Transformation, to address Hypertextuality. The result of this research which was conducted by using the library resources and a descriptive- analytical method indicates that the traditional artist despite following the text, has used his creativity. In other words, the artist has tried to change the visual elements as well as the narrative with Imitation and Transformation by using reduction and augmentation, and as a result of the artist's creativity, an artwork with new features have been created.

Keywords


آقاخانی بیژنی، محمود؛ طغیانی، اسحاق؛ محمدی فشارکی، محسن. (1397). «بررسی و تحلیل نمادشناسی نگاره‌های هفت­خوان رستم». متن­پژوهی ادبی، شماره 77، 134ـ 211.
آموزگار، ژاله. (1393). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
اتینگهاوزن، ریچارد. (1357). قالیچه‌های شیری فارس. مترجمان: پرویز تناولی و سیروس پرهام، تهران: سازمان جشن هنر.
احمدی، بابک. (1370). ساختار و تأویل متن (نشانه­شناسی و ساختارگرایی). تهران: مرکز.
استیونز، سر راجر؛ منصور، چهرازی. (1383). «دیدارکنندگان اروپایی از ایران عصر صفوی». کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره 77 و 78، 53ـ 38.
افضل‌طوسی، عفت­السادات. (1396). طبیعت در هنر باستان. تهران: دانشگاه الزهرا.
ایوتادیه، ژان. (1390). نقد ادبی در قرن بیستم. مترجم: مهشید نونهالی، تهران: نیلوفر.
بیدختی، محمدعلی؛ نخعی، مهلا؛ تسلیمی، نصرالله (1397). «تطبیق عنصر نوشتار و تصویر در شاهنامه بایسنقری کاخ­موزه گلستان با تکیه بر رویکرد بینامتنیت». نگارینه هنر اسلامی، دوره پنجم، شماره 15، 86- 71.
پورداوود، ابراهیم. (1377). یشت‌ها. جلد 1 و 2، تهران: اساطیر.
خطیبی ابوالفضل. (1392). «کهن‌ترین تصویر رستم و رخش او در نقاشی‌های پنجکنت». بخارا، شماره 95 و 96، 135ـ 122.
ذوالفقاری، حسن. (1398). باورهای عامیانه مردم ایران. با همکاری علی­اکبر شیری، تهران: چشمه.
سلدن، رامان؛ ویدوسون، پیتر. (1397).[m1] [A2]  راهنمای نظریه ادبی معاصر. مترجم: عباس مخبر، تهران: طرح نو.
طالب‌پور، فریده؛ پرهام، ماندانا. (1388). «جایگاه اسب در هنر ایران باستان». جلوه هنر، شماره 28، 51ـ 5.
طاهری، صدرالدین. (1391). «کهن­الگوی شیر در ایران، میان­رودان و مصر باستان». هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 49، [m3] [A4] 7-22.
طاهری، علیرضا. (1388). «سیر و طبقه‌بندی اژدها در نگارگری ایرانی». مطالعات هنراسلامی، شماره 10، 22ـ 7.
علیپور، رضا؛ شیخ­زاده، مرجان. (1395). «نمادشناسی نگاره‌ "رستم خفته و نبرد رخش و شیر" از منظر خرد و اسطوره». پیکره، شماره 9 و10، 79ـ 69.
فردوسی، ابوالقاسم. (1369). شاهنامه فردوسی. به­تصحیح ژول مول، تهران: شرکت سهامی کتاب­های جیبی.
کزازی، میرجلال­الدین. (1388). «رخش و آذرگشسپ». [m5] [A6] متن پژوهی ادبی، دوره سیزدهم، شماره 41، 48- 41.
کنگرانی، منیژه. (1398). «بازنمایی عکس در تصویرگری‌های ابوتراب غفاری در روزنامه شرف با رویکرد بیش‌متنی». فرهنگستان هنر، شماره 18 ، 39ـ 5.
ماه­وان، فاطمه. (1398). «بررسی نگاره‌های گذر سیاوش از آتش بر اساس نظریه بیش‌متنی ژرار ژنت». ادب حماسی، شماره 27، 218ـ 191.
محمدزاده، فرشته؛ یاحقی، محمدجعفر؛ نامورمطلق، بهمن؛ عباسی، جواد. (1396). «تحلیل چگونگی بازتاب گونه‌های بینامتنی با شاهنامه در تاریخ نوشته‌های سلسله­ای بر مبنای بینامتنیّت ژرار ژنت». ادب حماسی، سال سیزدهم، شماره 23، 161ـ 137.
نامورمطلق، بهمن. (1386). «ترامتنیت: مطالعه روابط یک متن با دیگر متن‌ها». شناخت، شماره 56، 98ـ 83.
ــــــــــــــــ . (1394).[m7] [A8]  درآمدی بر بینامتنیت، نظریه‌ها و کاربردها. تهران: سخن.
نصر اصفهانی، محمدرضا؛ جعفری، طیبه. (1388). «اکنون زین سپس هفت­خوان آورم... رویکردی روان‌شناختی به هفت­خوان رستم، و اسفندیار». پژوهش­های عرفانی (گوهرگویا)، شماره 3 ، 156- 133.
هال، جیمز. (1390). فرهنگ نگاره­ای نمادها در هنر شرق و غرب. مترجم: رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
یزدان­پناه، مریم؛ کاتب، فاطمه؛ دادور، ابوالقاسم. (1396). «بررسی آثار نقاش هندی، آبانیندرانات تاگور و پیش‌متن‌های آثار با توجه به نظریه بیش‌متنیت ژرار ژنت». مطالعات شبه­قاره، شماره 9، 157ـ 137.
                            
Genette, Gerard. (1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree. University of Nebraska Press.
 
Mirenayat Sayyed Ali, Soofastaei Elaheh. (2015). Gerard Genette and the Categorization of Textual Transcendence, Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy, v 6, n 5. pp 533- 537, accessDoi:10.5901/mjss.2015.v6n5p533
 
پایگاه­­های اینترنتی
https://artsandculture.google.com
https://www.britishmuseum.org
https://www.alamy.com
https://www.britishmuseum.org
https://gundeshapur.wordpress
https://www.louvre.fr/
 [m1]در متن 1397 است؟ کدام درست است؟
 [A2]اصلاح شد
 [m3]صفحات مفاله؟
 [A4]اضافه شد
 [m5]نام نشریه به صورت مورب ذکر شود.
 [A6]انجام شد
 [m7]در متن توضیح داده شد که سال چاپ ها متفاوت هستند. اصلاح شود.
 [A8]انجام شد