Persian carpet has long been a manifestation of Iranian art and civilization and a manifestation of the imagination and creativity of the Iranian artist. The design of the altar is one of the designs that has its roots in ancient rituals. Such designs, which have a spiritual and religious aspect in addition to being decorative, are woven in different urban, rural and nomadic areas of Iran. The most prominent examples of nomads are Baluchi and Turkmen funeral rugs. The study of the design structure of these two areas is one of the main objectives of this research The following questions are raised in this regard: 1. What is the design and composition structure of the altar rugs of the Turkmen and Baluch tribes? 2. What are the common features in the design and role of altar rug carpets in these two areas? This research is a descriptive-analytical method and the materials have been collected in a library. Based on the results of the research, it was found that in general, Baluch and Turkmen funeral carpets have common cultural roots. The implementation of the structure is different.
احراری، عبدالله؛ حاجی، امین الدین؛ نظامی، رویا. (1386). «طرح و نقش و رنگبندی قالی بلوچ خراسان»، مجموعه مقالات دومین سمینار ملی تحقیقات قالی دستبافت، جلد دوم، مرکز ملی قالی ایران، 581- 587.
احمدی پیام، رضوان. (1394)، طرح و نقش قالیچه های سجاده ای بلوچ خراسان. مجموعه مقالات همایش ملی فرش خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند، 632-618.
آویشی، جواد؛ حسین آبادی، زهرا؛ طاهری، علیرضا. (1391). «مطالعه ساختاری سجاده های معاصر سیستان و بلوچستان»، گلجام، شماره 22، 55-43.
پوپ، آرتور آپهام و فیلیس آکرمن.(1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز. جلد 6 و 12. گروه مترجمان. ویرایش سیروس پرهام. تهران: علمی فرهنگی.
پوپ، آرتور آپهام.(1387). شاهکارهای هنر ایران. ترجمه پرویز ناتل خانلری، تهران: بنگاه صفی علی شاه.
تختی، مهلا؛ سامانیان، صمد و افهمی، رضا.(1388). «بررسی و تحلیل هندسی قالیهای محرابی دوره صفویه». گلجام. شماره 14. پاییز 1388. 140-125.
تنهایی، انیس و خزایی، رضوان. (1388). «انعکاس مفاهیم نماز در قالیچههای محرابی صفویه و قاجاریه». مطالعات هنر اسلامی. شماره 11، 24-7.
توماج نیا، جمال الدین؛ طاووسی، محمود. (1385). «نقش درخت زندگی در قالیهای ترکمن» ، گلجام، شماره 4 و 5، 24-11.
حاجی زاده، محمد امین؛ خواجه احمد عطاری، علیرضا؛ عظیمی نژاد، مریم. (1395). «مطالعه تطبیقی طرح و نقش در قالی های محرابی دوره صفویه و قاجار»، مجله پژوهشنامه خراسان بزرگ، 32-19.
ژوله، تورج. (1381). پژوهشی در فرش ایران. تهران: یساولی.
حصوری، علی. (1389). مبانی طراحی سنتی در ایران. چاپ سوم. تهران: چشمه.
ژوله، تورج. (1381). پژوهشی در قالی ایران، تهران: یساولی.
فروغینیا، مریم؛ شهسواری، مرتضی. (1394). «بررسی تطبیقی ویژگی های ساختاری و طرح و نقش فرش بلوچ خراسان و سیستان و بلوچستان»، مجموعه مقالات همایش ملی فرش دستباف خراسان جنوبی. دانشگاه بیرجند، 658-647.
mirzaei, A., & gharaji, A. (2020). Comparative study of design structure in Baluch and Turkmen altar carpets. Negarineh Islamic Art, 7(19), 173-190. doi: 10.22077/nia.2021.3956.1398
MLA
abdollah mirzaei; arezou gharaji. "Comparative study of design structure in Baluch and Turkmen altar carpets". Negarineh Islamic Art, 7, 19, 2020, 173-190. doi: 10.22077/nia.2021.3956.1398
HARVARD
mirzaei, A., gharaji, A. (2020). 'Comparative study of design structure in Baluch and Turkmen altar carpets', Negarineh Islamic Art, 7(19), pp. 173-190. doi: 10.22077/nia.2021.3956.1398
VANCOUVER
mirzaei, A., gharaji, A. Comparative study of design structure in Baluch and Turkmen altar carpets. Negarineh Islamic Art, 2020; 7(19): 173-190. doi: 10.22077/nia.2021.3956.1398