Although building decoration in the past in urban settlements and large demographic centers followed a common culture of that era, mainly in the form of a comprehensive culture and with the specific architectural principles and techniques of each period. However, construction of the building in rural areas is more dependent on the construction culture and environmental conditions of the village location. There are fewer signs of the general architecture of the public architecture in each period. Considering such an attribute in the present study, a mosque in village Sarawr of Golpayegan is considered as an example of such buildings, which consists of only one wooden columned prayer hall, and interesting wooden artifacts and special roof and entrance door which has been studied. This research has been carried out based on a descriptive-analytical method, using field studies, experimental methods and comparative methods. The building has been compared with other wooden columned mosques. Based on the main findings of this research, the Jaame, mosque of Sarawr is one of the village buildings which has wooden arrays from the two periods of Timurid and Safavid, and these arrays, meanwhile were influenced by the general characteristics of the decorative arts of these two periods and offer some special and different features originating from the specific and native methods of the construction area of the building.
## • اداره جغرافیایی ارتش. ) 1365 (. فرهنگ جغرافیایی آباد یهای کشور جمهوری اسلامی ایران: فرهنگ جغرافیایی گلپایگان. ج 59 . تهران: انتشارات اداره جغرافیایی ارتش. ## • پیرنیا، محمدکریم. ) 1387 (. معماری ایرانی. تألیف و تدوین غلامحسین معماریان. تهران: سروش دانش. ## •_______________ ) 1381 (. مصالح ساختمانی، آژند، اندود، آمود در بناهای کهن ایران. تألیف و تدوین زهره بزرگمهری. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور )پژوهشگاه(. ## • رفیعی مهرآبادی، ابوالقاسم. ) 1345 (. آثار ملی اصفهان. تهران: انجمن آثار ملی. ## • سیرو، ماکسیم. ) 1357 (. را ههای باستانی ناحیه اصفهان و بناهای وابسته به آ نها. )مهدی مشایخی، مترجم(. تهران: سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران. ## •_______________ (1359).«تطور مساجد روستایی در اصفهان،».141- )کرامت الله افسر، مترجم(، اثر، ش 4 و 2، صص 159 ## باستا نشناسی، ش 3 و ،» گزارش « .) • صمیمی، صادق. ) 1338.45- 4، صص 4 ## • مشکوتی، نصرت الله. ) 1349 (. فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. ## • ملازاده، کاظم و مریم محمدی. ) 1378 (. دایره المعارف بناهای تاریخی در دوره اسلامی )مساجد(. تهران: سوره مهر. ## • مروارید، یوسف. ) 1360 (. مراغه. تهران: آرین. ## • مفخم پایان، لط فالله. ) 1339 (. فرهنگ آباد یهای ایران. تهران: امیرکبیر. ## ،» مسجدجامع سرآور گلپایگان « .) • میرمحمدی، حمیدرضا. ) 1379.78- مسجد، ش 52 ، صص 81 ## ه لستون مسجد ملا رستم مراغه « .) • ورجاوند، پرویز. ) 1354 اثری شکوهمند از معماری چوبی ایران در قرن دهم هجری .11- بررس یهای تاریخی، شماره 6، سال دهم، صص 34 ،» قمری چه لستو نهای پرشکوه بناب، شاهکاری « .) ## • . ) 1355 هنر و مردم، ،» از معماری چوبی آغاز دوران صفویه در آذربایجان .5- دوره 14 ، ش 162 ، صص 9 ##
Ahmadi, A. A. (2016). A Comparative and Aesthetic Analysis of Wooden Decorations in
Jaame, Mosque of Sravar Golpayegan and in Azerbaijan Mosques. Negarineh Islamic Art, 3(12), 60-71. doi: 10.22077/nia.2018.1244.1080
MLA
Abbas Ali Ahmadi. "A Comparative and Aesthetic Analysis of Wooden Decorations in
Jaame, Mosque of Sravar Golpayegan and in Azerbaijan Mosques". Negarineh Islamic Art, 3, 12, 2016, 60-71. doi: 10.22077/nia.2018.1244.1080
HARVARD
Ahmadi, A. A. (2016). 'A Comparative and Aesthetic Analysis of Wooden Decorations in
Jaame, Mosque of Sravar Golpayegan and in Azerbaijan Mosques', Negarineh Islamic Art, 3(12), pp. 60-71. doi: 10.22077/nia.2018.1244.1080
VANCOUVER
Ahmadi, A. A. A Comparative and Aesthetic Analysis of Wooden Decorations in
Jaame, Mosque of Sravar Golpayegan and in Azerbaijan Mosques. Negarineh Islamic Art, 2016; 3(12): 60-71. doi: 10.22077/nia.2018.1244.1080